صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است
صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است

زنده باد سرزمین من تالش

مدیریت وبلاگ صدای تالش افتخار می کند که بچه های وبلاگ صدای تالش تالشی و از سرزمین پاک تالشند.

برای پاسداری از تالش سرزمین جاوید مطلبی از وبلاگ دوست به آدرس نشان داده شده در زیر در سایت قرار می دهد و شما را به توجه و مطالعه در آن دعوت می نماید.

http://sarzaminekhodaee.blogfa.com



تالش با بیش از ده هزار کیلومتر مربع مساحت در دو کشور ایـــــران وجمهوری آذربایجان قرار دارد که به دو نقطه تالش جنوبی و شمالی تقسیم میشود .تـالــش شمال برابر قطعنامه تــرکمانچای( ۱۸۲۸م )به علت بی لیاقتی فتحعلی شاه قاجار که دشمنی دیرینه ای از قوم تالش داشت و از اتــحاد و یکپارچگی این قوم اصیل ایـــرانی در هراس بود از پیکر کشــور عزیــــزمان جدا گردید. کوههای تـالــش با بیش از هزار و سیصد کیلومتر درازا و دریای نیلگون خزر ،تالش را چون نـگین پر ارزشی به آغـوش گرفته اند و هزار ان سال است که در برابر نا ملایمات زمان از آن پاسداری میکنند.

زبان تالشی یکی از زبانهای ایرانی بـاستــان (شاخه ای از پهلوی) بــوده که هـر چــند تحـت تاثــیر زبـــــان همسایگان قرار گرفته ولی هنوز اصالت خود را حفظ کرده و  بزر گترین عامل شناخت قوم تالش میباشد.

این زبان کهن با لهجه های مختلف در سراسر تالش مورد استـفاده بوده به طوری که درک مفاهیم کلمات در لهجه های مختلف مشکل میباشد .هرچند آمار درستی از جمـعیت تـالــش ارایه نشده؛لکن در تالـــش ایران بیش از پانصد هزار نفر و در آذربایجان نیز بیش از یک و نیم میلیون نفر تالش زندگی میکنند همچنین گفته میشود در سراسر روسیه بــیش از یک میلیون نفر در قــــزاقستان بیست هزار نفرو در افغانستان نیز بیش از صد هزار نفر تالشی زندگی میکنند.

قوم تالـش از اقوام قدرتمند و جنگجوی ایران بوده که به گواه تاریخ هیچ قدرتی نتوانسته این قوم و این سر زمین را تــحت فرمان خود در آورد. وتنها بصورت مستقل و تحت فرمـــــان پادشاهی از خود بوده اند.پادشاه بزرگی چون کورش کبیر با کمک و مساعدت تالشان بود که توانست بـر گرزوس پادشاه روم پیروز شود ودر آن جنگ بر اثر فداکاری جنگجویان تالش و کشته شدن عده ای از آنان پادشاه ایران سرود عزا ترنم میکندو  این همان سرود است که در ادوار بعد به رسم سوگ سیاوش خوانده شــــد و ایرانیان در عزاهای بزرگ آنرا ترنم کردند(صفحه ۳۱۹ سرزمین جاوید).شــاپـــور دوم نیز به کمک جنگجویان بی باک تالـــش در جــنگ بــا رومیان به پیروزی دست یافت(صفحه۲۴۲۸ســرزمین جاوید).قـادسیه که جنگ خونین ایرانیان و اعراب در آن اتفاق افتاد از گادوشیه(کادوسیان)مشق شده است . گفته مــیشود پادشــاه ایـران گروهی از این مردم را کوچانیده ودر آن دهانه عربستان برای نگهبانی و مرزداری نشانیده بود(تحقیقات تــــــالش) .

تیمور لنگ نیز تالشان را قویترین مردانی میداند که دیده است و از دلیری و بی باکی این قوم تعریف و تمــجید میکند.آنجا که میگوید:شنیده بودم در کشوری دیگر که از ممالک جنوبی دریای آبسکون که موسوم اســت به تالـــش ،مردانی هستند قوی هیکل،دارای موهای بلند که موهای آنها از زانــوهایشان تجـــاوز مــینمایــد و پوست جانوران را می پـــوشند و بر گــوزنهای بزرگ سوار می شوند و یا آنها را به ارابه می بندند... و هیچ کس تا امروز نتوانسته آنها رامطیع نماید)صفحه۱۵۷ منم تیمور جهانگشا(

«هرکسی کو دور ماند از اصل خویش      باز جوید روزگار وصل خویش»

نظرات 5 + ارسال نظر
مجید 13 اردیبهشت 1391 ساعت 13:51

ممنون.زنده باد تالش

مریلا 28 مهر 1391 ساعت 03:47

زنده باد ایران

assiehnnazari876 6 آبان 1391 ساعت 02:27

آیت‌الله مکارم شیرازی از قوم خطاب به مسئولان دولت فرمودند، دست از نامه نگاری بر دارید و به مشکلات اصلی‌ مردم از جمله گرانی، تورم، تحریمها، تنگناهای اقتصادی برسید. گفتند آیت‌الله منتظری پیر یا دیوانه بودند. حالا که آیت‌الله مکارم شیرازی هم خیر مردم را میخواهند حتما دولت می‌گوید ایشان هم پیر یا دیوأنه هستند.

دوستدار تالش 5 اردیبهشت 1392 ساعت 13:36

اطلاعات خوبی بود خوشم اومد ممنون

میلاد 22 اردیبهشت 1393 ساعت 06:06

چمن جان فدای تالش کهن!

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد