صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است
صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است

درگذشت شیخ ثابت شفیقی عنبرانی

به دنبال درگذشت امام جمعه فقید اهل تسنن شهر عنبران دو روز عزای عمومی در این شهر سنی‌نشین اعلام شد.

خبرگزاری فارس: 2 روز عزای عمومی در شهر عنبران اعلام شد

شیخ ثابت شفیقی که بیش از 50 سال امامت جمعه و پیشوایی مردم عنبران را برعهده داشت بعد از سال‌ها فعالیت در سنگر علم و فقاهت و تربیت شاگردان مختلف به دلیل کهولت سن و بستری چند ساله ، دار

فانی را وداع گفت و به لقا‌ءالله پیوست.

امام جمعه عنبران

دفتر هماهنگی ائمه جمعه استان اردبیل شامگاه شنبه با عرض تسلیت فقدان عالم ربانی و روحانی مبارز شیخ ثابت شفیقی امام جمعه فقید شهر سنی‌نشین عنبران در این شهر دو روز عزای عمومی اعلام کرد.

مراسم گرامی داشت این شخصیت وارسته قرار است روز دوشنبه از ساعت 15 تا 17 عصر در مسجد جامع شهر عنبران برگزار شود.

شیخ ثابت شفیقی فرزند ارشد حضرت شیخ مطهر شفیقی نقشبندی عنبرانی نویسنده سفرنامه «از عنبران تا بخارا» است که در  سال 1298 هـ.ش در تالش شمالی واقع در جمهوری آذربایجان متولد شد و بعد از گذشت دوران کودکی در  مکتب پدر و اجداد خود تربیت اخلاقی، عرفانی و علمی را در پیش گرفت و از همان کودکی زمزمه او ذکر قرآن و دعا و نیایش بود.

وی از حلقه درس استادان آن حوزه، علوم متداول آن عصر یعنی صرف و نحو، تفسیر، حدیث، علم اصول و فرائض و نیز ادبیات فارسی چون گلستان سعدی، دیوان حافظ و بهارستان جامی و … را به وفور آموخت.

پس از رحلت پدر دانشمند او بار مسئولیت هدایت اجتماعی و دینی مردم را به دوش کشید. فراگیری علوم مختلف این عالم ربانی در ۴۰ سالگی دارای جایگاه خاص بود به طوری که بعد از پدر و برادر مجتهد خود راه در مسیر مجاهدت علمی، عرفانی و مذهبی گذاشت و در سال ۱۳۳۳ با رحلت امام جمعه عنبران وارد صحنه شد.

از ۵۰ سال پیش با برعهده گرفتن این مسئولیت خطیر به ارشاد مومنان و حل مشکلات و مسائل عمرانی، اقتصادی و فرهنگی مردم قدم گذاشت و در کنار تحقیق و ممارست مذهبی و دینی در حل مشکلات مردم نیز همیشه پیشقدم بود.

نقطه روشن زندگی او اوج مبارزات با رژیم طاغوت بود که تاب تحمل خواری و ذلت این مردم را نداشت و در تمام عرصه‌ها با وارستگی کامل به عشق مردم، خدمت را سرلوحه کارها قرار داد.

در خلوت‌ترین لحظات عمر خود سخنی که بوی تفرقه، نفاق و نفرت داشته باشد بر زبان جاری نکرد و همیشه زمزمه می‌کرد: « مذهب عاشق از همه مذاهب جداست.»

مجموعه‌ای از تلاش‌ها و کوشش‌های این عالم ربانی هم‌اکنون موجود است، که نشان دهنده پیگیری او در زمینه‌های اجرای پروژه‌های آب، درمانگاه، خانه بهداشت، راه روستایی، مدرسه‌سازی، مسجدسازی و ساخت بقاع متبرکه است.

شیخ ثابت شفیقی که خود را وقف پاسداری از ارزش‌های انقلاب شکوهمند اسلامی و ایجاد وحدت و اخوت میان مسلمانان منطقه نمود ،در شب هجدهمین روز از بهار سال ۹۱ در حالی که در دیار تالش بسر می‌برد  دنیای فانی را بدرود گفت.


براستی که این است کلام راستین مردان حق:« مذهب عاشق از همه مذاهب جداست.»...یاد بیتی از شاعر و عارف نامی، حافظ شیرازی افتادم که:"جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه چون ندیدند حقیقت، ره افسانه زدند..." تسلیت ماراهم پذیرا باشید. یادش گرامی باد.


با تشکر از خبر رسانی وبلاگ سرزمین خدای مدیریت وبلاگ صدای تالش

نظرات 1 + ارسال نظر
mammad 8 اردیبهشت 1391 ساعت 19:59

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد