صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است
صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است

15 هزار میلیارد ریال در نیروگاه پره سر چه شد؟

15 هزار میلیارد ریال در نیروگاه پره سر چه شد؟


بالاخره بخشی از نیروگاه پره سر پس از 10 سال افتتاح شد .
به گزارش پرایس نیوز، روز گذشته  بخشی از نیروگاه پره سر افتتاح شد در حالی که طبق اعلام مسئولان سرمایه‌گذاری نیروگاه سیکل ترکیبی پره‌سر 570 میلیون یورو توسط بخش خصوصی بوده و حدود 630 مگاوات برق آماده انتقال به شبکه است.نیروگاه سیکل ترکیبی دارای واحد بخار بوده و با افتتاح این نیروگاه ظرفیت تولید برق در گیلان 50 درصد افزایش یافته است.نیروگاه مذکور در مدت سه سال به بهره‌برداری رسیده و از آب دریا برای خنک‌ کردن آن استفاده می‌شود.

برخلاف اظهارات فوق در خبرگزاری فارس، این نیروگاه تماما از هزینه بیت المال ساخته شده اما توسط مدیران دولتی در لباس بخش خصوصی تصاحب شده است و هرچند در گیلان قراردارد، بیش از 90 درصد قراردادها و پیمانهایش به شرکتهای غیرگیلانی واگذار شده و کمتر از 20 درصد پرسنلش گیلانی هستند.

با گذشت حدود 10 سال از آغاز ساخت نیروگاه پره سر در غرب گیلان که از دوران ریاست جمهوری خاتمی اغاز و تجهیزات اصلی اش در همان زمان خریداری شده بود، بالاخره نیروگاه پره سر نصفه نیمه افتتاح شد هرچند که نیروگاهی که بیش از 570 میلیون یورو (نزیدک به 19 هزار میلیارد ریال) از منابع ملی و دولتی را خرج کرده،  معلوم نیست چرا به نام بخش خصوصی و اولین نیروگاه بخش خصوصی نامگذاری می شود در حالی که مدیران دولتی به نام بخش خصوصی با روشهای مختلف این نیروگاه را به نام خود زده اند.
این شرکت که با نام  تولید برق پره سر مپنا فعالیت می کند 69 درصد سهامش متعلق به شرکت مپنا است که متعلق به وزارت نیرو و سرمایه گذار یکارکنان مپنا می باشد و با سرمایه 2407 میلیارد ریالی در سال گذشته بیش از 216 میلیارد ریال زیان در صورتهای مالی خود نشان داده است.
همچنین بر اساس گزارش حسابرس شرکت،   نتایج حاصل از بررسی سال مالی 1389 و براساس زیان ابرازی به میزان 120 میلیارد ریال تا کنون اعلام نشده است .
بدهی بانکی نیروگاه پره سر بیش از 2052 میلیارد ریال و زیان انباشته اشت در پایان شهریور 91 حدود 334 میلیارد ریال اعلام شده است.
اما مهمترین نکته در میزان سرمایه گذاری انجام شده و مبلغ واقعی ارزش شرکت مندرج در صورتهای مالی نیروگاه پره سر است و اختلاف بسیار زیادی در ارزش سرمایه گذار ی انجام شده و ارزش واقعی در صورتهای مالی دیده می شود به این صورت که بر اساس اعلام مسئولان 570 میلیون یورو(19 هزار میلیارد ریال) در این نیروگاه سرمایه گذاری شده است در حالی که ارزش خالص شرکت (دارایی ها منهای بدهیهای بانکی) فقط 4370 میلیارد ریال است و معلوم نیست حدود 15 هزار میلیارد ریال این وسط چه شده است.
مسئولان باید پاسخ دهند آیا ارزش سرمایه گذاری در نیروگاه پره سر واقعا 570 میلیون یورو است؟ اگر نیست چرا اعلام می شود؟ اگر واقعا چنین است 15 هزار میلیارد ریال کجا رفته است و چرا در صورتهای مالی مپنا به عنوان یک شرکت بورسی، دیده نمی شود؟


منیع وبلاگ رای ما

نظرات 4 + ارسال نظر

منتظر نظر شما بزرگوار در این بخش هستیم
.http://sfandiar91.blogfa.com/post/524

.سلام دوست ارجمندم ضمن تشکر از توجه شما به سرزمین ومردم تالش منتظر نظر گرانقدر شما در پست http://www.kados2.blogfa.com/post-486.aspx هستم

سلام وبلاگ ارزشمند شما را با افتخار لینک کردم در صورت امکان وبلاگ فرزند تالشان را لینک کنید.

با سلام و درود در صورت تمایل برای تبادل لینک لطفا اطلاع دهید.درود بر غیرتتان

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد