صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است
صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است

بلندترین آبشار ایران

بلندترین آبشار ایران در سرزمین تالش(لوندویل)




برای دیدن آبشار لاتون باید از شهر کوچکی به نام لوندویل عبور کنید. لوندویل در 15 کیلومتری آستارا قرار دارد. شهری ساحلی که همه جاذبه‌‌های گردشگری را در دل خود جای داده است: کوه، آبشار، ساحل دریا، جنگل و...
لوندویل شهری است که جمعیت آن به زور به ده هزار تن می‌رسد، اما با همه کوچکی خود می‌تواند یکی از قطب‌‌های مناسب گردشگری خطه گیلان باشد. در لوندویل بیشتر از آن‌که با لهجه گیلکی روبه‌رو شوید لهجه تالشی و آذری را می‌شنوید. نخستین نکته جالب در مورد این شهر نام آن است. شما می‌دانید معنی کلمه لوندویل چیست؟


در مورد معنی این کلمه چند نظر وجود دارد. تالشی‌‌‌‌ها به جایی که محل روییدن گل باشد لوندویل می‌گویند. برخی هم آن را واژه انگلیسی و آلمانی گیاه اسطوخودوس دانسته‌اند. بر این اساس دو اتفاق باعث شده تا این شهر این نام را به خود بگیرد. یکی فراوانی اسطوخودوس در این منطقه و دیگری حضور پررنگ آلمان‌‌‌‌ها در خطه شمال کشور به هنگام معرکه جنگ جهانی دوم. اسطوخودوس گیاهی است که گل‌‌های بنفش رنگ دارد. برای همین به لوندویل شهر گل‌‌های بنفش می‌گویند. البته این مربوط به زمانی بود که این گیاه در لوندویل فراوان یافت می‌شد.
اکنون به دلیل تخریب محیط زیست فقط باید در ارتفاعات و دوردست سراغ گل‌‌های بنفش را بگیرید. در فصل تابستان می‌توانید در سواحل لوندویل و سواحل مناطق نزدیک به آن در آب دریای خزر آبتنی کنید. همچنین در منطقه زیارتگاه‌‌های متعددی همچون امامزاده ابراهیم و قاسم، آرامگاه بابا حسن از عرفای منطقه، آرامگاه محمد دوست در قره‌سو و آرامگاه باباعلی در روستای باباعلی وجود دارد که می‌توانید از آنها دیدن کنید.

آبشار لاتان، چشم​انتظار شماست

آبشار‌های ایران اگرچه از نظر ارتفاع قابل رقابت با آبشار‌های بلند جهان نیستند ولی علاوه بر بلندی، شاخصه‌های دیگری نیز مانند عرض آبشار، حجم آب خروجی، یکپارچه یا چند پله‌ای بودن آبشار و همچنین عوامل محیطی دیگری چون اقلیم منطقه و جاذبه‌های طبیعی اطراف آبشار و همینطور باور‌های اهالی بومی نیز می‌تواند در شهرت آنها مؤثر باشد. تاکنون مطالعه دقیق و جامعی در مورد ارتفاع آبشار‌های مهم ایران صورت نگرفته ولی با توجه به تجربیات متخصصان طبیعتگردی و نظرات اهل فن، می‌توان آبشار لاتون آستارا را با ارتفاع 105 متر بلند‌ترین آبشار ایران دانست، بعد از آن، آبشار‌های وروار و سرنکوه در کوه‌های جبال بارز کرمان با ارتفاعی حدود 100 متر و آبشار‌های شوی در سالن کوه دزفول و پیران کرمانشاه واقع در منطقه ریجاب با ارتفاعی بالغ بر 80 متر قرار دارند. برای محاسبه ارتفاع آبشار، ملاک اصلی ارتفاع ریزشگاه اصلی در نظر گرفته می‌شود که آب آن به حالت پرتابی در آمده و محل‌هایی که جریان آب به حالت لغزشی در آمده‌اند، جزو ارتفاع آبشار محسوب
نمی​شوند ولی پر واضح است که نمای جذاب هر آبشاری می‌تواند از هر دو حالت پرتابی و لغزشی تشکیل شده باشد.
آبشار لاتون با طول و عرض جغرافیایی
38 درجه و 19 دقیقه عرض شمالی و 48 درجه و 43 دقیقه طول شرقی در شهرستان آستارا، شهر لوندویل و روستای کوته کومه واقع شده است. آبشاری به ارتفاع تقریبی 105 متر که از محل ریزش آن تا مکانی که آب آن به جریان رونده مبدل می‌شود نیز دارای دو پله بلند دیگر است. حجم آب ریزشی آبشار در ماه‌های مختلف سال متغیر است ولی به طور دائمی در تمام فصول در جریان است.
مبدأ حرکت روستای کوته‌کومه در
17 کیلومتری جنوب آستارا است. این روستا آخرین نقطه‌ای است که می‌توان با وسیله نقلیه ادامه داد. آبگرم درمانی این روستا و چشم انداز‌های کم نظیر آن هر ساله پذیرای صد‌ها گردشگر و کوهنورد طبیعت دوست است. به منظور رفاه حال مسافران امکانات اقامتی محدودی به شکل خانه‌‌های روستایی یا سایر امکانات برای گردشگران در این روستا در نظر گرفته شده است و مسافرانی که قصد اقامت داشته باشند می‌توانند با استفاده از این امکانات تجربه شب‌خوابی و شب مانی در فضای جنگلی و استفاده از هوای کوهستان و طبیعت را برای خود ثبت کنند. پیاده روی طولانی مسیر از این روستا آغاز می‌شود. برای رسیدن به آبشار حدود 4 ساعت پیاده روی تقریباً نفسگیر نیاز است که البته می‌تواند با سعه صدر و آرامش و عکاسی توأم باشد.
با توجه به هوای نسبتاً گرم و شرجی این منطقه، بهتر است سفر به این آبشار فوق‌العاده زیبا در اوایل بهار یا اواخر زمستان انجام شود. برای رسیدن به آبشار مسیر پاکوب مشخصی تعبیه نشده است و در طول مسیر می‌بایست حتماً با یک گروه عبوری یا یک راهنمای محلی همراه شوید زیرا در میان انبوه درختان، احتمال گم کردن مسیر کم نیست. مسیر آبشار واقعاً زیبا و بکر و به قولی قطعه‌ای از بهشت است. ابتدای مسیر از یک دامنه کوهستانی با درختان جنگلی شروع شده و در ادامه قسمتی از مسیر را نیز در کنار رودخانه طی می‌کنید. در حاشیه رودخانه لوندویل یکی از زیبا‌ترین جنگل‌‌های گیلان با انبوهی از درختان آلو، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی وجود دارد که در سه فصل از سال، سرسبزی و زیبایی خود را حفظ می‌کند. پیمایش زمستانه این مسیر هم با توجه به جلوه‌های خاص آن، خالی از لطف نیست ولی نیاز به تجهیزات و وسایل کافی دارد. پس از گذشتن از این جنگل
پر درخت، وارد کوهستان و سپس مراتعی زیبا می‌شوید که حتی در فصول سرد سال نیز از انواع گیاهان و سرخس‌های انبوه پوشیده شده‌اند. در طول مسیر وقتی به مناظر پائین دست نگاه می‌کنید، تفاوت‌های مشخصی را در تیپ و نوع پوشش گیاهی و جغرافیایی منطقه به وضوح می‌بینید که به حدفاصل این تغییرات پوشش گیاهی و اکوسیستم، اصطلاحاً اکوتون می‌گویند.
شهرستان لوندویل یکی از زیبا‌ترین مناطق سیاحتی گیلان است که با آبشار معروف لاتون بر خود می‌بالد. اگر در فصولی بجز زمستان قصد سفر به لوندویل را دارید، مطمئن باشید که ساحل این شهر و ساحل صدفی و کم نظیر آن آنقدر جذابیت دارد که بتواند یک روز زیبا و جذاب دریایی را برای‌ شما و خانواده یا دوستان‌تان رقم بزند. علاوه بر این ساحل حویق و ساحل گیسوم منطقه تالش که به جهت پیوستگی جنگل به دریا موقعیتی منحصر به فرد در میان سواحل خزر دارد با فاصله‌ای کمتر از یک ساعت قابل دسترسی است. در کنار این جاذبه‌‌های طبیعی اماکنی مانند امامزاده ابراهیم و قاسم، آرامگاه بابا حسن از عرفای منطقه، آرامگاه محمد دوست در قره‌سو و آرامگاه باباعلی در روستای باباعلی نیز می‌تواند توجه خانواده‌‌ها را به خود جلب کند.
بعد از حدود یک ساعت پیاده روی سیمای آبشار لاتون که از ارتفاعی بلند به پائین
می​ریزد، از دور قابل مشاهده است. این منظره آنچنان دیدنی و آرامش‌بخش است که چند دقیقه‌ای مبهوت زیبایی آن می‌شوید. در بالای آبشار نیز قله ستبر آسبیناس نمایان است. قله آسبیناس بلند‌ترین قله این منطقه با ارتفاع ۲۰۰۵ متر از نزدیکی آبشار قابل رؤیت است. صخره‌‌های قلعه‌مانند، در نوک قله، زیبایی خاصی به آن بخشیده است. رودخانه لوندویل به طول17 کیلومتر از دامنه‌‌های شرقی کوه آسبیناس سرچشمه گرفته و با شیب تندی به سمت کوته‌کومه و لوندویل حرکت کرده و در دشت ساحلی خزر پس از کم کردن سرعت به دریا می‌پیوندد. این رودخانه در مسیر خود مزارع و باغ‌‌های بسیاری را آبیاری می‌کند.
صدایی که از ضربات شلاق‌گونه آب به تخته‌سنگ‌‌های پائین آبشار بلند می‌شود از دور قابل شنیدن است و تجلی غرور و استقامت صخره‌‌های کوه ستبر آسبیناس است. پیمایش قسمت پایانی مسیر چندان دشوار نیست و در کنار آبشار نیز امکان برپایی کمپ و چادر مهیا است. گردشگران و کوهنوردانی که چند ساعت پیاده‌روی کرده‌اند با دیدن زیبایی این آبشار، خستگی مسیر را فراموش می‌کنند و پودر آب نیز با لطافت صورت‌هایشان را نوازش می‌دهد تا اوج آرامش و زیبایی طبیعت را لمس کنند. در این منطقه همچنین آبشار‌‌هایی مانند آبشار باباعلی و آبشار میه‌کومه نیز در بین اهالی و کوهنوردان معروف هستند. پیشنهاد می‌کنیم طبیعت زمستانه آستارا و تالش را نیز تجربه کنید. 


روستای آب گرم

در نزدیکی آبشار لاتان و شهر لوندویل، روستایی وجود دارد که علاوه بر برخورداری از محیطی زیبا و دلنشین با آب و هوایی فوق‌العاده از گردشگران خود با آبگرم معدنی پذیرایی می‌کند.
اسم این روستا کوته‌کومه است. برای رفتن به آن باید راهی جاده آسفالته لوندویل به روستا شوید. جاده 9 کیلومتر مسافت دارد و در دو طرف آن جنگل واقع شده است. در دل روستا آبگرمی است که می‌گویند برای درمان امراض مفاصل و روماتیسم مناسب است. اگر به کوته‌کومه بروید می‌توانید برای اقامت از خانه‌‌های روستایی استفاده کنید. اقامت شبانه در روستا تجربه شب خوابی در جنگل و کوهستان را برای شما به ارمغان می‌آورد. علاوه بر آن می‌توانید لذت خوردن غذای محلی را نیز ببرید.
از روستا تا آبشار 6 کیلومتر فاصله است. در کنار این روستا روستای دیگری هم به نام آسیوشوان هم وجود دارد. اسم این روستا برگرفته از یک آسیاب آبی قدیمی است که در این روستا وجود دارد. هرچند آسیاب اکنون متروکه شده، اما گردشگران برای دیدن آن به این روستا می‌آیند.

پارک حیات‌وحش لوندویل


  

لوندویل در کنار آبشار و جنگل و امامزاده و سواحل زیبا دارای پارک حیات‌وحشی هم هست که بازدید از آن را به همه توصیه می‌کنیم.
این پارک زیستگاه گوزن زرد ومارال است. در این پارک با فراهم شدن شرایط این دوگونه زیست و زاد و ولد می‌کنند و از این‌رو خطر انقراض نسل آنها تا حدودی از بین رفته است. این پارک در جنوب شهر آستارا قرار دارد و اندکی بیش از هزار هکتار مساحت آن است. پارک سه بخش جنگلی، تالابی و ساحلی دارد. خرگوش ، گراز ، شغال، راکون، جوجه تیغی ، سمور و لاک پشت از جمله حیوانات بومی پارک هستند. علاوه بر این، در پارک حیات‌وحش تالاب کوچکی هم وجود دارد که زیستگاه انواع پرندگان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد