صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است
صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است

برگزاری مراسم اولین سالگرد استاد مسرور

مخالفت با برگزاری مراسم اولین سالگرد استاد

 مسرور(شاعر نامدار تالشی)




امروز 29 دی ماه 1391 قرار بود مراسم اولین سالگرد درگذشت استاد فرامرز مسرور ماسالی در تالار پیوند شهرستان ماسال و با حضور علاقمندان آن استاد از سراسر تالش برگزار شود. اما این امر اتفاق نیفتاد.!! یعنی مراسم در تالار پیوند برگزار نشد! علت این اتفاق هم گویا مخالفت برخی از مسئولین شهرستان ماسال و استان بود که از چند روز گذشته به بهانه های گوناگون قصد جلوگیری از برگزاری مراسم را داشتند. نهایتاً هم چنین شد که مراسم به جای تالار پیوند، بر سر مزار استاد مسرور ماسالی برگزار شد. گویا همه مسئولین و ادارات موافقت خود را با برگزاری این مراسم اعلام نموده و مجوز برگزاری مراسم نیز صادر شده بود اما .... اجازه نداد که مراسم در محل پیش بینی شده برگزار شود......


با اعلام ممانعت از برگزاری مراسم در تالار مذکور که گویا به صورت رسمی و قطعی یک ساعت پیش از شروع برنامه به اعضای ستاد برگزاری مراسم اعلام شده بود، تصمیم بر این شد که مراسم به صورتی ساده و خودمانی در کنار مزار آن استاد برگزار شود. اندک اندک کسانی که قرار بود به تالار پیوند بیایند از راه رسیدند ولی به در بسته تالار برخوردند. تماس ها و هماهنگی ها شروع شد و همه به سوی مزار استاد به راه افتادند. اندک اندک بر تعداد جمعیت افزوده شد. زن و مرد و پیر و جوان. از فومن تا اسالم و تالش و صومعه سرا و ماسال و شاندرمن و رشت و رضوانشهر و .... علاقمندان استاد یکی یکی آمدند. آمدند و آمدند و آمدند تا تعداد افراد به حدود پانصد نفر رسید. مراسم با یک ساعت تاخیر آغاز شد.

ابتدا تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط جوانی با نام حسن باقری. بعد از آن دو دختر استاد مسرور هر کدام به صورت جداگانه ، ضمن خیرمقدم گویی به میهمنان و حضار، دقایقی را برای حاضرین از پدر شان گفتند. سپس دکتر فرزاد بختیاری شاعر جوان ماسالی که خود از شاگردان استاد مسرور بوده،طی سخنانی به زبان تالشی به زندگی نامه و وجوه مختلف شخصیت استاد مسرور پرداخت و در انتها یکی از سروده های خود را قرائت کرد. شعر خوانی مهندس رفاهی به همراه نی نوازی استاد شکور شعبانی( نی نواز شاندرمنی) برنامه بعدی بود که نوای نی تالشی به همراه شعر زیبای مهندس رفاهی که به زبان تالشی و بسیار سوزناک بود، حال و هوایی دیگر به مراسم بخشید و همه را تحت تأثیر قرار داد. پس از آن علی ماسالی یکی از دوستان استاد مسرور ماسالی و از پژوهشگران و مورخان تاریخ تالش که چند اثر او منتشر شده و آثاری نیز در حال تالیف دارند دقایقی را درباره استاد مسرور و خاطرات خود با ایشان گفتند. بعد از آن عمران کلرمی با صدای گرم خود قطعاتی از سروده های تالشی  استاد مسرور ماسالی را به صورت آواز تالشی خواندند. سپس هنرمند جوان و خوش صدای ماسالی آقای عباس پسندیده به اجرای ترانه معروف  مرغ سحر  پرداختند که مورد توجه حضار قرار گرفت. مسعود شهبازلی شاعر مشهور تالش نیز به عنوان آخرین نفر به قرائت چند قطعه از سروده های تالشی و فارسی خود پرداختند که بسیار مورد توجه قرار گرفت. در پایان حاضرین با تجمع بر سر مزار آن مرد بزرگ با تقدیم فاتحه به روح آن بزرگوار یادش را گرامی داشتند و بعد از بیش از دو ساعت مزارش را ترک کردند. نکته پایانی این که مجری برنامه آقای سجاد رحمانی که خود از شاعران جوان و خوش قریحه ماسالی هستند( و استاد مسرور همیشه شعرهایش را مورد تایید و تاکید قرار می دادند) ضمن اجرای برنامه به زبان تالشی (که این امر سبب شد سخنرانان و شاعران نیز به تالشی سخن بگویند) هر از چندگاه در میان سخنان خود قطعاتی از سروده های تالشی خود و استاد مسرور را نیز برای حضار خواندند.

لازم به ذکر است که با همه موانع ایجاد شده بر سر راه ،خوشبختانه برنامه با نظم و انضباطی خاص و با حضور شخصیت های فرهنگی منطقه برگزار شد و نشان داد که اعتبار و ارزش هنر و هنرمندان منطقه هنوز در دل مردم تالش زنده است و حضور مردم این را نشان داد.  در پایان بجاست از زحمات  اعضای ستاد بزرگداشت استاد مسرور سپاسگزاری نمایم.

منبع وبلاگ تالش شناسی از شهرام آزموده

نظرات 3 + ارسال نظر
im sad ta 30 دی 1391 ساعت 00:23

دلایل مخالف را بگویید

im sad ta 30 دی 1391 ساعت 00:24

مردم باید بدانند چرا با برگزاری مراسم مخالفت شده است چرا

سلام دوست ارجمندم . خسته نباشی
با تالش ، تالش است بروز شدیم .منتظر لطف ونظر شما هستیم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد