صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است
صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است

قهر صداوسیمای مرکز گیلان با تالشان


قهر صداوسیمای مرکز گیلان با تالشان

کارنامه درخشان مردم گیلان در تاریخ ایران که از دو قوم عمده  گیلک وتالش تشکیل یافته است بر کسی پوشیده نیست اینکه هزاران سال است که اقوام گیلک وتالش درکنارهم زندگی با صلح وصفا دارند وهرگز هم حاضر نیستند این پیوندشان تحت تاثیر افراطی گری افرادی درهرپست ومقامی گسسته شود .
قریب نیمی ازخاک گیلان تالش نشین ومنهای مهاجران مهمان وسایر  اقوام اقلیت گیلانی قریب نیمی از ساکنین گیلان را هم مردم شریف وزحمتکش تالش تشکیل می دهد  ،مردمانی که عمدتا در غرب گیلان و روستاها زندگی میکنند وبه دلیل مهاجرتی که به اقتضای شرایط سخت  اقتصادی و رشد نسبی جمعیت تالش  در  روستا در قرن اخیر ، پیش آمده است ، صدها هزارنفر ازتالشان  مجبور به مهاجرت به مرکز استان وسایر استانها ومخصوصا پایتخت شده اند ،که درایام عید نوروز و محرم وصفر اکثرا به خانه ها ودیار خود از ماسوله وشفت وماسال تا آستارا برمیگردند ودر آن روزها  جمعیت غالب استان را تالشان تشکیل میدهند مثلا از جمعیت پنج هزارنفری تالش ماسوله فقط هزار نفر بطور ثابت در ماسوله زندگی میکنند .

ادامه مطلب ...

چه کسانی درصدا و سیمای گیلان به دنبال حذف زبان تالشی اند!!

آقای شکری نماینده محترم تالش بزرگ و جناب

 آقای عاشوری نماینده محترم شهرستانهای

 فومن و شفت


چه کسانی درصدا و سیمای گیلان به دنبال حذف زبان تالشی اند!!

شنیده ها حاکیست طی بخشنامه محرمانه ای به واحدهای صدا و سیمای استان گیلان ، کارگردانان ، نویسندگان و بازیگران از بکار بردن زبان تالشی در برنامه ها بشدت منع شده اند و عده ای در تلاشند ، گیلکی بعنوان اصلیترین زبان در صدا و سیمای گیلان به خورد مردم داده شود !

این درحالیست که زبان تالشی زبان بسیاری از مردم گیلان است . وقتی یک چهارم وسعت گیلان را تالش بزرگ تشکیل داده و همچنین فومن و شفت هم تالش زبانان بسیاری دارد چرا باید صدا و سیمای گیلان در انحصار یک عده خاص باشد و فقط گیلکی در آن رسمی باشد !؟؟

نمیخواهم وارد بحث زبان بودن یا لهجه و گویش بودن گیلکی صحبت کنم اما در مورد "زبان بودن تالشی" باید گفت زبان شناسان مطرح به این موضوع اذعان داشته اند که تالشی یک زبان کامل است .

از آقای شکری نماینده محترم تالش بزرگ و آقای عاشوری نماینده محترم شفت و فومن انتظار میرود نسبت به این موضوع بی تفاوت نبوده و پیگیر این نقشه مرموز باشند  .

البته کاش سالهای قبل بحث استان شدن تالش و همچنین شبکه تالش زبان برای تالش بزرگ پیگیری شده بود و به ثمر میرسید . درهرصورت  هنوز هم دیر نشده است .

ادامه مطلب ...

از رشت تا رودسر و انزلی روشن از رشت تا تالش و آستارا تاریک

از رشت تا رودسر و انزلی روشن از رشت تا تالش و آستارا تاریک



اگر مسافر جاده های استان گیلان باشید و از جاده های اصلی استان عبور نموده باشید متوجه تفاوت چشم گیری در جاده های شرق و غرب استان می شوید. روی سخنم با مسئولین می باشد مسئولین محترم اگر مسیر رشت را به طرف رودسر برویم علاوه بر بزرگراه بودن این جاده که به شهرهای لاهیجان و لنگرود نیز اتصال دارد تمام مسیر جاده روشن و تیر چراغ برق دارد که باعث کاهش 100 درصدی تصادفات می شود و حتی مسیر انزلی به رشت نیز این گونه است. اما بر خلاف این اگر به خود اجازه داده باشید در مسیر های انزلی به آستارا یا از رشت به صومعه سرا و تالش، سپس آستارا حرکت نموده باشید در حالی که مسیری مهمتر و طولانی تر از مسیر شرق استان است همان جاده 40 سال پیش بوده و فقط در چند نقطه تعمیر شده کل مسیر جاده تاریک بوده که به قتلگاهی برای عبور کنندگان تبدیل شده است و سالانه جان خیلی از هم محلی ها و مسافرانی که به این خطه سفر می کنند را میگیرد. همچنین جاده تازه تاسیس شده سراوان (سراوان به فومن) که به شهرستانهای تالش نشین منتهی می شود نیز غیر از نبود روشنایی از کمترین امکانات نیز برخوردار نیست. ما جوانان تالش وظیفه پیگیری این مشکلات را داریم و وظیفه خود می دانیم این کمبود را به گوش مسئولین و نمایندگان شهرستان برسانیم.

شکری در نطق میان دستور

مردم و مسئولان همسو با منویات رهبری حرکت کنند



عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اظهار تاسف از حرکات دشمن شادکن عده ای افراد خائن گفت: مردم و مسئولان باید همسو با منویات رهبری حرکت کنند و آرامش را به جامعه هدیه کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمود شکری در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۴ بهمن) مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور گسترده مردم درراهپیمایی ۲۲ بهمن افزود: ایران ملتی واحد و پیرو دستورات رهبری و ولایت است که با حضور پرشور خود زمینه ناامیدی دشمنان اسلام را رقم زدند.

ادامه مطلب ...

سرمایه‌های کارخانه چوکا در حال از بین رفتن است

سرمایه‌های کارخانه چوکا در حال از بین رفتن است




مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ «چوکا» به فعالیت 10 درصدی این کارخانه اشاره کرد و گفت: سرمایه‌های موجود در کارخانه چوکا در حال از بین رفتن است.
به گزارش خبرگزاری فارس از تالش، پرویز گلریز در مراسم جشن انقلاب اسلامی در جمع کارکنان کارخانه چوکا ظرفیت اسمی این کارخانه را تولید روزانه 400 تن کاغذ دانست و اظهار کرد: تولید کارخانه چوب و کاغذ تالش در سال‌های گذشته حتی به 50 درصد ظرفیت خود نرسیده است.

ادامه مطلب ...

مادر سالاری در زنان تالش

زنان تالش



در طول تاریخ ،زنان ایرانی ،بویژه زنان تالشی  با همه فرازونشیب هایی که برای جامعه ایرانی رخ داده است .همواره مورد تکریم خانواده ومردان قرار گرفته اند .زنان تالشی ، در روزگارکهن که عمدتا مردان درشکارگاهها در جستجوی شکاروغذا دور بودند با برپایی چادر,سرپناه  وتهیه آب ازچشمه ها  وافروختن آتش اجاق  وتهیه دانه های خوراکی جنگلی ،وپختن غذا وتدارک پوشاک ، کانون خانواده را به مکانی گرم ودوست داشتنی برای اعضای خانواده  تبدیل میکردند.وعلاوه برآن با خلق استعداد های هنری وصنایع دستی وتهیه محصولات کشاورزی نقش مادر سالاری  خودرا به خوبی انجام می دادند .در آن دوران زنان تالش به طور خاص اداره تمام امور زندگی وتربیت فرزندان رابرعهده داشتند  شاید این خلق وخوی زنان تالشی به عنوان پرچمدار وپیشتاز زنان ایرانی بوده که هیچگاه جامعه ایرانی لکه ننگ زنده بگور کردن دختران را تجربه نکرده است .زنان تالشی ، در جنگها به عنوان پشتیبانی وتدارکات وحتی بعضی به عنوان سوارکاران ماهر همراه مردانشان علیه بیگانگان ومتجاوزین جنگیده اندودرپاره ای موارد نه تنها سالارخانواده بودند بلکه سلطان وسالار دیارشان هم بودند.

ادامه مطلب ...

سخنان جنجالی محمود شکری در ماسال

سخنان جنجالی محمود شکری در ماسال



نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی که سخنران ویژه راهپیمایی 22 بهمن در شهر ماسال بود سخنان تأمل برانگیزی را در اجتماع راهپیمایان شهرستان ماسال ایراد کرد که بخشی از متن سخنرانی را می توانید در ادامه بخوانید

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ماسال، محمود شکری نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی که سخنران ویژه راهپیمایی 22 بهمن در شهر ماسال بود یک سخنرانی تأمل برانگیز و جنجالی را در اجتماع راهپیمایان شهرستان ماسال ایراد کرد که بخشی از متن سخنرانی ایشان را می توانید در ادامه بخوانید:

ادامه مطلب ...

تاسیس شهرداری شهر جدید ماکلوان فومن

تاسیس شهرداری شهر جدید ماکلوان فومن



به گزارش واحد مرکزی خبر شهرداری شهر جدید ماکلوان واقع در بخش سردار جنگل فومن هم زمان با دهه مبارک فجر تاسیس شد.

ادامه مطلب ...

18 روستای شهرستان ماسال آبرسانی شده است

18 روستای شهرستان ماسال آبرسانی شده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: تاکنون در 18 روستای شهرستان ماسال آبرسانی شده است.

ادامه مطلب ...

دانشگاه صنعتی تالش بلاخره در راه است

دانشگاه صنعتی تالش بلاخره در راه است


Talesh University of Technology


بعد از این همه دادو بیداد و انتشار اخبار گوناگون از تریبون صدای تالش و انتشار درد دل جوانان تالش در خصوص دریافت سهمیه دانشگاه صنعتی گیلان و اختصاص آن به تالش بلاخره این طور شد و در آینده نزدیک احداث دانشگاه صنعتی تالش را خواهیم داشت.

ادامه مطلب ...

حمله دوباره جمهوری آذربایجان به شهروندان ایرانی

حمله دوباره جمهوری آذربایجان به شهروندان ایرانی

ادامه مطلب ...

مرگ یک جوان در جاده تالش به آستارا

مرگ یک جوان در جاده تالش به آستارا 


ادامه مطلب ...

17 اردیبهشت نخستین گام برای رسیدن به پاستور

17 اردیبهشت نخستین گام برای رسیدن به پاستور
جانشین رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور گفت: 17 اردیبهشت ماه 92 زمان آغاز ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود.
ادامه مطلب ...