صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است
صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است

پایان استیضاح تاریخی


پایان استیضاح تاریخی




آرمان- رضا رئیسی: روز داغ مجلس همه چیز داشت، دستور کار مجلس استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر کار بود. دولتی‌ها هم سنگ‌تمام گذاشتند و تعداد زیادی از آنها به ساختمان بهارستان رفتند. در اقدامی بی‌سابقه رئیس‌جمهور 7ساعت در مجلس ماند تا از وزیرش دفاعی جانانه به‌عمل بیاورد. احمدی‌نژاد با خود فیلمی از جلسه خصوصی فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی به‌همراه داشت و خطاب به رئیس مجلس گفت: اگر آقایان موافقند فیلم را بگذاریم تا همگان مطلع شوند. لاریجانی در فریاد «بگو،بگو»‌های نمایندگان گفت هر چه دارید بگویید. فیلم در صحنه علنی و در برابر انظار ناظران بیرونی به نمایش گذاشته شد. اما صدای آن وضوحی نداشت و خود احمدی‌نژاد در مقام دوبلور قرار گرفت و پیرامون دیالوگ‌های ردو‌بدل شده توضیحاتی داد. درنهایت یکی از قاطعانه‌ترین رای‌های عدم اعتماد چند سال اخیر نصیب وزیر کار شد و وی با صندلی‌ای که گفته بود نگرانی‌ای پیرامون جدا شدن از آن ندارد خداحافظی کرد.

شیخ‌الاسلامی در مجلس چه گفت؟

یک‌بار شاهین استیضاح در مجلس هشتم از سر وزیر کار برخاسته بود. شیخ‌الاسلامی هنوز پایش به صحن علنی نرسیده بود که با پس‌گیری امضاها به سر میزش در وزارتخانه بازگشت اما این‌بار قصه متفاوت بود، نه‌تنها مرتضوی برکنار نشده بود بلکه به‌رغم 2بار رای صریح دیوان عدالت اداری، دولت در ابتدا اسم سازمان تامین اجتماعی را تغییر داد و در وهله بعد وی را به عنوان سرپرست این مجموعه برگزید. این‌بار شیخ‌الاسلامی با کمی تاخیر به همراه احمدی‌نژاد به مجلس رفت و برای دفاع از خود پشت تریبون قرار گرفت. وی در جلسه روز گذشته مجلس ضمن دفاع از عملکردش و اشاره به ادغام سه وزارتخانه برای تاسیس این وزارت و بزرگی دایره شمول این مجموعه عنوان داشت: رابطه بسیار خوبی میان مجموعه کارگران و کارفرمایان با مجموعه تامین اجتماعی وجود دارد و از همین روست که بسیاری از این عزیزان از ما با صدور بیانیه‌هایی اعلام حمایت کردند و نه ‌اینکه روی آنان فشاری وجود داشته باشد. وی در ادامه مدعی شد با اینکه 11ماه است بحث استیضاح وجود داشته، وی با هیچ یک از نمایندگان مجلس تماس نگرفته است. وی بر رعایت قانون در مجموعه تحت امر خود تاکید کرد و عنوان داشت: پاک‌ترین، مؤمن‌ترین و کارآمدترین مجموعه مدیران را داریم که اینها سرمایه‌ای باارزش و بی‌بدیل برای کشورند. وی در اظهارات خود تاکید داشت که در تمامی دوران مدیریتش بر قانون‌گرایی تاکید داشته و حتی یکبار هم تذکری درخصوص عملکردش از سوی نهادهای ناظر دریافت نکرده است. شیخ‌الاسلامی درخصوص مرتضوی نیز خاطرنشان کرد: پرونده وی مربوط به دستگاه قضایی است و زمانی که پرونده همچنان درحال رسیدگی و مفتوح است نمی‌توان در مورد آن صحبت کرد. شیخ‌الاسلامی در ادامه گفت به صندلی‌ام نچسبیده‌ام و نگرانی بابت آن ندارم. وی گفت برای انتخاب مسئول صندوق تامین اجتماعی با بیش از 10نفر مذاکره کردیم و بر اساس قانون و نظر هیات امنای صندوق تامین اجتماعی برای وی حکم زده‌ایم. وزیر معزول در ادامه دفاعیاتش گفت: دیوان عدالت اداری برخلاف روال گذشته حکم انتصاب آقای مرتضوی را ابطال کرد و دولت نیز بر اساس اختیاراتش اقدام به تفسیر قانون و تغییر اساسنامه صندوق کرد. وی همچنین به نامه 160نماینده اشاره کرده و عنوان داشت دو بار نیز از وزیر اطلاعات پیرامون انتصاب وی استعلام کردم و ایشان گفتند: مشکلی ندارد. وزیر اسبق کار در ادامه مرتضوی را قاضی معلق خواند و عنوان داشت پرونده وی مفتوح است و هنوز مجرم شناخته نشده است و پیش از این رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود و رئیس دستگاه قضا در حکم وی، او را به عنوان یک قاضی معلق به دولت مامور کرد و اکنون که ریاست یک نهاد غیردولتی را دارد چرا اعتراض می‌شود؟ وی اصل را بر برائت دانست و به گلایه از فشارهای 11ماهه پرداخت. شیخ‌الاسلامی مسئولیت انتصاب اخیر را بر عهده معاون اول رئیس‌جمهوری دانست و گفت نقشی در این فرآیند نداشته که بخواهد پاسخگو باشد. وی تبعیت خود از رئیس‌جمهور را امری طبیعی دانسته و عنوان داشت فشاری در کار نبود و قانونی عمل شده است.

هیچ‌کس حق تخطی از قانون را ندارد

نماینده تبریز در موافقت با طرح استیضاح گفت که مشکلی با شخص شیخ‌الاسلامی یا سعید مرتضوی ندارد و در دوران وزارتش در برخی مواقع از مرتضوی کمک گرفته است اما موضوع عمل به مر قانون است. مسعود پزشکیان توجیه مخالفان استیضاح مبنی بر وجود تورم و مشکلات اقتصادی و عدم اولویت استیضاح با توجه به این نکات را مورد انتقاد قرار داده و گفت: اینکه ما مشکل بیکاری یا تورم داریم، به دلیل عدم رعایت قانون است و بی‌قانونی از هر کسی که باشد غلط است. وی با اشاره به لزوم تخصص‌گرایی گفت تمامی مشکلات به تحریم‌ها بازنمی‌گردد و مشکلی نیست که راه‌حل نداشته باشد. نماینده مردم تبریز با بیان اینکه سوءمدیریت اساسی‌ترین مشکل اجرایی کشور است، افزود: ما فردی که تخصص، تجربه و علم مربوطه را ندارد را به سرپرستی دستگاه می‌‌گذاریم که 22میلیون نفر را زیر پوشش دارد، درحالی که علم، تجربه و توان اداره آن مجموعه ندارد. پزشکیان با بیان اینکه مشکل بی‌قانونی است، گفت: مجلس باید در مقابل بی‌قانونی‌ها بایستد. هیچ‌کس در مملکت ما حق ندارد از آن تخطی کند.

رئیس‌جمهور از صبح آمده اما آن بار در مجلس نماند

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه هم با اشاره به حضور چندساعته احمدی‌نژاد در مجلس با اعتراض به تفاوت عملکرد رئیس‌جمهور عنوان داشت: آقای رئیس‌جمهور روزی که درباره مسائل اقتصادی قرار بود در مجلس حضور یابد و سخنرانی کند، با وجود اصرار آقای ابوترابی‌فرد، بعد از اتمام سخنرانی‌اش در مجلس نماند. وی همچنین خطاب به شیخ‌الاسلامی که گفته بود برای تغییر مدیران به وی فشار می‌آورند، عنوان داشت: ما نمایندگان آذربایجان غربی هیچ جابه‌جایی یا تغییر مدیران کلی را از شما نخواستیم و بهتر است از کسانی که گفتیم به شما فشار آوردند تا برخی مدیران استان را تغییر دهید، نام ببرید. بهروز نعمتی نماینده اسدآباد نیز با اشاره به سخنان شیخ‌الاسلامی که گفته بود تعدادی از استیضاح‌کنندگان خواستار تغییر مدیران وزارتخانه شده‌اند تا امضایشان را پس بگیرند، این سخنان را توهین به مجلس دانسته و با استناد به ماده 79 آئین‌نامه مجلس خواستار واکنش هیات‌رئیسه شد و از وزیر خواست از نمایندگان نام ببرد تا صداقت طرفین مشخص شود. رئیس کمیسیون برنامه هم در مقام موافق استیضاح با بیان اینکه دیدن این همه بی‌توجهی به قانون‌ در وزارت کار و سکوت در برابر آن به مصلحت نظام نیست، گفت: رفتاری کاملا متضاد با حاکمیت قانون در این دوره سیاسی وجود دارد. غلامرضا مصباحی‌مقدم ادامه داد: برخی دیگر از دوستان می‌گویند که استیضاح به مصلحت نیست؛ به نظر من این همه حرف نزدن به مصلحت نیست. رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه برخی دیگر گفته‌اند که طرح استیضاح شیخ‌الاسلامی در مجلس مورد تایید رهبر معظم انقلاب نیست، تصریح کرد: به‌نظرم این‌گونه اظهارنظرها خلاف نظر ایشان است که فرمودند: اگر من جایی نظری داشته باشم، به صراحت اعلام می‌کنم.

شایسته‌تر نبود؟!

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم با بیان اینکه انتصاب سعید مرتضوی به سمت ریاست سازمان تامین اجتماعی غیرقانونی و غیرشرعی است خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آیا شما از اتهامات ایشان به عنوان قاضی معلق شده خبر نداشتید؟ سیدناصر موسوی‌لارگانی افزود: در قرآن کریم در نمونه‌هایی برای سپردن مناصب، لزوم شرایطی آمده است که در آیه ۵۵ سوره یوسف به آن اشاره شده است که نشان می‌دهد تعهد بدون تخصص و دانش و همچنین تخصص بدون تعهد کارساز نیست. موسوی‌لارگانی در سوالی خطاب به شیخ‌الاسلامی گفت: آیا در کشور برای مدیریت تامین اجتماعی فرد شایسته‌تری نبود؟

حرمت امامزاده را متولی آن نگه می‌دارد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با آرزوی تبرئه سعید مرتضوی از اتهامات قضایی، تاکید کرد که مجلس نمی‌تواند در مقابل بی‌حرمتی به قانون سکوت کند و با ابقای مرتضوی یک قانون‌ستیزی بزرگ در طول چندین ماه رخ داده است. علی مطهری در پاسخ به برخی شبهات درباره این استیضاح افزود: گاه گفته شده لجاجت و خصومت شخصی میان طرفین قضیه عامل این استیضاح بوده، اما در اینجا اعلام می‌کنم که هیچ سابقه خصومتی میان استیضاح‌کنندگان و شخص وزیر کار و تعاون و رفاه اجتماعی و سعید مرتضوی وجود ندارد و هیچ منفعتی برای استیضاح‌کنندگان برای بودن یا نبودن این دو شخص وجود ندارد. وی با آرزوی تبرئه سعید مرتضوی از اتهامات قضایی تصریح کرد: گاه گفته‌اند که این استیضاح خلاف ضرورت تعامل مجلس و دولت است و موجب واگرایی این دو قوه می‌شود اما باید پرسید که منظور از تعامل مجلس و دولت تعامل در اجرای قانون است یا چیز دیگری؟ مطهری با بیان این که محوریت قانون تعامل را عملی می‌کند، توضیح داد: برخی گفته‌اند که استیضاح یک وزیر در ماه‌های پایانی دولت برای تضعیف دولت و بهره‌برداری سیاسی است که در پاسخ به آنها باید گفت: براساس قرآن از ظن بپرهیزید و به چیزی که به آن علم و یقین ندارید بیان نکنید و به‌طور کلی فرق است بین استیضاح وزیر به خاطر عملکرد ضعیف او و استیضاح به خاطر عدم توجه به قانون چرا که درباره مورد اول در ماه‌های پایانی دولت چندان صواب نیست اما دومی به دلیل جایگاه قانون واجب عقلی است.

مجلس نمی‌تواند در مقابل بی‌حرمتی به قانون سکوت کند

وی ادامه داد: مجلس به عنوان قانونگذار و پاسدار قانون نمی‌تواند پس از یک بی‌اعتنایی آشکار به قانون سکوت کند زیرا سکوت مجلس در چنین موقعیتی به معنی صحه گذاشتن بر بی‌حرمتی به قانون است. مطهری یادآور شد: گاه گفته شده که اتهامات مرتضوی اثبات نشده و وی مجرم شناخته نمی‌شود پس نصب اولیه اشکال ندارد. در پاسخ با استناد به ماده۱۲۴ قانون استخدام کشوری نصب قاضی تعلیق شده به مناصب دولتی ممنوع است با وجود اینکه چه اصراری است که افراد مساله‌دار پست‌های حساس را اشغال کنند. وی در پاسخ به شبهه‌‌ای مبنی بر این که پرداختن به موضوع انتصاب مرتضوی خارج از وظایف و اختیارات مجلس است، گفت: اگر مجلس بگوید فلان فرد در یک پست اجرایی نصب شود خارج از حیطه اختیارات مجلس است اما اگر بگوید نصب فلان شخص در آن پست خلاف قانون است، عین اختیارات مجلس است. مطهری ادامه داد: ممکن است گفته شود که شخص وزیر در اینجا تصمیم‌گیرنده نیست و تصمیم‌گیرنده اصلی رئیس‌جمهور است که این عذر برتر از گناه است. نماینده مردم تهران یادآور شد: رئیس‌جمهور در مصاحبه شهریورماه گفتند که شخصا قانونی را که منطبق با قانون ندانم اجرا نمی‌کنم. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم گفت: آقای وزیر شما مجاز نبودید که در مقابل قانون بایستید و ناخشنودی از منتقدان نباید شما را از مسیر قانون خارج می‌کرد چراکه حرمت امامزاده را متولی آن نگه می‌دارد.

وزیر کار حکم دیوان را باید می‌پذیرفت

احمد توکلی هم در موافقت با استیضاح وزیر کار گفت: ما نمایندگان مجلس سوگند یاد کرده‌ایم که همواره مصالح مردم را در یاد داشته باشیم و امروز به همین قصد استیضاح را انجام می‌دهیم. نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه ادامه فعالیت وزیر کار در سمت خود حقوق اقشار زحمتکش را به خطر می‌اندازد، گفت: سازمان یا صندوق تامین اجتماعی بزرگ‌ترین نهاد بیمه‌ای کشور است و در عین حال دارای ۲۸۰ شرکت تولیدی و خدماتی و چندصد هزار میلیارد تومان ثروت است و این دو ویژگی مهم این نهاد را به بزرگ‌ترین نهاد اجتماعی تبدیل کرده است که هم‌اکنون با نیمی از اقشار کشور سر و کار دارد که خود در حقیقت مالک این ثروت هستند. توکلی تصریح کرد: از ابتدای این ماجرا حرف ما این بود که این سازمان بزرگ را نمی‌توان به شخصی داد که تجربه و تخصص لازم را در اداره آن ندارد. وی افزود: حرف ما این است که نصب چنین فردی به دست وزیر کار هم غیرعقلانی، هم غیرقانونی و هم زیانبار برای سازمانی است که ثروت آن به کارگران شریف این مملکت تعلق دارد و نمی‌توانستیم شاهد این واقعیت تلخ و زیانبار باشیم. در هیات‌مدیره این سازمان با مدیریت چنین فردی به تدریج کسانی جا خوش کنند که به هر چیز جز منافع کارگران فکر کنند. توکلی با انتقاد از رفتار شیخ‌الاسلامی در برابر حکم دیوان محاسبات گفت: متأسفانه باید بگویم که آقای وزیر به جای تمکین رأی دیوان به تحقیر آن پرداخت و قانون مرجع قضایی را به سخره گرفت.

استیضاح حق مجلس است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم گفت که ملاک همه فعالیت‌های وزارتخانه متبوعش از جمله انتصابات انجام‌شده در این وزارتخانه قانون بوده است. عبدالرضا شیخ‌الاسلامی که برای پاسخ به استیضاح نمایندگان در صحن علنی مجلس حاضر شده بود، ادامه داد: استیضاح، یکی از جلوه‌های زیبای مردم‌سالاری دینی است. ما در همه مسئولیت‌ها و ماموریت‌هایی که به موجب قانون به ما سپرده شده بود و همه آنچه در روز رای اعتماد محضر نمایندگان محترم مطرح کردیم، موفق بودیم و ماموریت‌های خودمان را به نحو مطلوبی انجام دادیم.

همه ما باید از صندوق تامین اجتماعی حمایت کنیم

شیخ‌الاسلامی تصریح کرد: صرف‌نظر از موضوعی که من به آن خواهم پرداخت فکر می‌کنم همه ما یک مسئولیت بسیار سنگین داریم و آن این است که از این صندوق حمایت و پشتیبانی کنیم. وزیر کار با بیان اینکه فکر می‌کنم این در نگاه ما باید یک وجه مثبت از عملکرد و کارایی محسوب شود، افزود: باید به این افتخار کنیم که در یک کشور یک وزارتخانه با همه شرکای اجتماعی و با همه جامعه خدمت‌پذیر خود رابطه‌ بسیار صمیمانه دارد و آنها از آن حمایت می‌کنند، این یک ظرفیت بزرگ و با ارزش برای نظام است و نباید آن را متهم کنیم که تحت فشار بوده و چنین و چنان کردند.

از هیچ نماینده‌ای نخواستم امضایش را پس بگیرد

وزیر کار ادامه داد:‌ نزدیک به 11ماه است که بحث استیضاح در رسانه‌ها مطرح است و در این مدت کجا من حتی یک تلفن به یک نماینده عزیز و بزرگوار راجع به این موضوع زده‌ام؟ کجا ما از کسی خواستیم که امضایش را پس بگیرد یا از پیگیری این موضوع صرف‌نظر کند؟ اگر حتی از بین این 290 نماینده عزیز فقط یک نفر باشد که بنده به او زنگ زده باشم و راجع به امر استیضاح از او تقاضایی کرده باشم همه فرمایشات آقایان را قبول می‌کنم. شیخ‌الاسلامی ادامه داد: کجا ما از کسی چیزی خواسته‌ایم؟ فشار اصلا معنا ندارد، ما پاسخ‌های بسیار قانع‌کننده و روشن برای پرسش‌هایی که مطرح شد داریم و دلیلی ندارد بخواهیم از روش‌های دیگر استفاده کنیم، لذا من این حرف را قاطعانه و صریح رد می‌کنم و فکر می‌کنم عزیزان باید این را اصلاح کنند. وی ادامه داد: ما همیشه با هم گفت‌وگویی داشته‌ایم و تعامل و تفاهم کرده‌ایم، ما هیچ‌وقت با مجلس محترم بحث چالشی نداشته‌ایم و مجلس محترم نیز همیشه از ما حمایت کرده است چه در بحث بودجه، ‌چه در بحث برنامه و چه در بحث همه مباحثی که به نوعی به وظایف ما مربوط می‌شد همیشه این پشتیبانی را از ما انجام داده است و در خیلی از جاها انصافا از ما سبقت می‌گرفتند و ما کمترین تذکر، سوال و این حرف‌ها را تا الان داشته‌ایم.

وزیر اطلاعات صلاحیت مرتضوی را تایید کرد

شیخ‌الاسلامی در ادامه اظهارات خود بیان کرد: علت اینکه ما کمترین مساله و چالشی با نمایندگان داشتیم این بود که تاکنون تابع قانون بوده‌ایم و در هیچ یک از موارد کاری قانون را تعطیل نکرده‌ایم اما شاید از نظر شکلی، تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. وی ادامه داد: باید بگویم بنده در طول بیست سال خدمت خود حتی یکبار هم تذکر قانونی یا سندی دال بر بی‌قانونی خود از هیچ مرجعی دریافت نکرده‌ام که سوابق من نیز موجود است. وزیرکار با بیان اینکه دیوان عدالت اداری خود کار رئیس سازمان تامین اجتماعی را تایید کرده است، افزود: دیوان عدالت اداری برای آقای مرتضوی حکمی صادر کرد که پس از آن بعد از بررسی‌های بیشتر مصاحبه‌ای انجام شده که کار سازمان تامین اجتماعی تعیین شد و باید گفت چه کسی صالح‌تر از خود دیوان عدالت اداری پیگیر رای دیوان است؟ شیخ‌الاسلامی اظهار کرد: تکلیف را قانون تایید می‌کند و ما طبق قانون مسئولان را انتخاب کرده‌ایم اما مخالفت عده‌ای از نمایندگان مجلس نسبت به انتصاب یک فرد بی‌قانونی ما را مشخص نمی‌کند. وی با تاکید بر اینکه میثاق ما با نمایندگان رعایت قانون است، اظهار کرد: بنده در ارتباط با صحبت‌های مطرح شده درخصوص آقای مرتضوی در اسفند گذشته هیچ تعهدی نداشتم و نسبت به استیضاحی که در دوره گذشته پس گرفته شد باید گفت که ما تا پله‌های پارلمان آمدیم اما گفتند استیضاح منتفی است بنابراین ما هیچ تعهدی به کسی ندادیم.

به صندلی نچسبیده‌ام

وی افزود: برخی می‌گویند وزیر به صندلی خود چسبیده اما اگر من به صندلی چسبیده بودم، الان اینجا نبودم و اگر فشارها بر ما کارگر بود اکنون برای استیضاح به مجلس نمی‌آمدم. وزیر کار با بیان اینکه اتهاماتی به آقای مرتضوی وارد شده اما هنوز جرمی ثابت نشده است، گفت: حال باید پرسید با چه مجوزی اتهاماتی مطرح شده و فرد مجازات می‌شود؟

رشته مرتضوی با مسئولیت مربوطه، مرتبط بود

شیخ‌الاسلامی در ادامه یادآور شد: در دیوان عدالت اداری حکمی درخصوص ایشان صادر شد که آقای مرتضوی صلاحیت ریاست سازمان تامین اجتماعی را ندارد که از جمله موارد مطرح‌شده رشته تحصیلی وی بود که براساس حکم دیوان مرتبط با شغل نیست اما به نظر ما رشته آقای مرتضوی با مسئولیت مربوطه مرتبط بود اما در اینجا اختلاف‌نظری پیش آمد. شیخ‌الاسلامی در ادامه توضیح داد: کار دیگری که برای انتصاب مدیر جدید باید انجام می‌گرفت تایید صلاحیت ایشان از مسئولان ذی‌صلاح بود که بنده دو بار از آقای مصلحی وزیر اطلاعات استعلام کردم که ایشان فرمودند من پرونده را مطالعه کردم و هیچ دلیلی برای رد صلاحیت آقای مرتضوی وجود نداشت بنابراین وزیر اطلاعات نظر مثبتی به انتصاب ایشان داشت. وی ادامه داد: برخی نمایندگان مدعی شدند که ایشان قاضی معلق هستند و نمی‌توانند در مناصب دولتی حضور پیدا کنند و من این نکته را عرض می‌کنم که اولا استناد ایشان به قانون خدمات کشوری بوده است که کلا این قانون منسوخ شده و ما درحال حاضر قانون مدیریتی کشوری را داریم. بعد هم ایشان با توجه به اینکه قاضی بوده ومصونیت قضایی داشته حکم تعلیق گرفته‌ است تا امکان رسیدگی به پرونده ایشان به وجود آید. شیخ‌الاسلامی تاکید کرد: اساسا صندوق تامین اجتماعی دولتی نیست بلکه یک نهاد عمومی و غیردولتی است.وزیر کار با اشاره به اصل برائت در قانون اساسی گفت: اگر ایشان در مسئولیت خود و مسئولیت قبلی خود متهم به چیزی هستند و پرونده‌شان مفتوح است، طبق قانون اساسی تا اعلام رای دادگاه اصل بر برائت ایشان است و نمی‌توان ایشان را تنها به دلیل اتهام و بدون رسیدگی قضایی محکوم کرد، ضمن اینکه ما چه حقی داریم افراد را از حقوق اجتماعی خود محروم کنیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حکم دیوان عدالت اداری تصریح کرد: اساسا دیوان عدالت اداری از نظر قانونی می‌تواند به بخشنامه‌ها و ضوابط داخلی اشکال وارد کند و از نظر قانونی جایگاه اظهارنظر در مورد انتصابات را ندارد همچنین به اندازه کافی نیز از ابزارهای اجرایی قوی برخوردار است. حال وقتی که همین دیوان اعلام می‌کند با تغییر اساسنامه صندوق تامین اجتماعی دیگر مشکلی برای انتصاب وجود ندارد چطور برخی مدعی حکم دیوان می‌شوند؟ وی خاطرنشان کرد: طبق تصمیم مورخ دوم بهمن‌ماه سال‌جاری دولت اختیار عزل و نصب مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی به معاون اول رئیس‌جمهور سپرده شده است و ایشان نیز حکم سرپرستی مرتضوی را امضا نموده‌اند و در این میان تقصیر من چیست؟ اساسا در انتخاب مجدد ایشان من هیچ سمت و نقشی نداشتم و هیچ مسئولیتی متوجه بنده نبوده است.

قوه قضائیه مرتضوی را مقصر ندانسته

شیخ‌الاسلامی با تاکید بر اینکه طبق اسناد قوه قضائیه مرتضوی مقصر شناخته نشده است، گفت: من به عنوان یک فرد مسلمان وظیفه خود می‌دانم از شخصی که در این جلسه حضور ندارد دفاع کنم و بر این اساس عرض می‌کنم با وجود آن که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس، دادستان وقت تهران در پرونده کهریزک مقصر شناخته شده است، بنابر گزارش حوزه ریاست قوه قضائیه به مجلس با شماره 18953 دادسرای انتظامی قضات به علت عدم وجود دلایل کافی دستور به بایگانی پرونده ایشان داده است و حفاظت اطلاعات کل قوه قضائیه در نامه مورخ 25مرداد در مورد شکایت آقای «ز» یکی از نمایندگان مجلس اذعان داشته است که ادعاهای این نماینده مستدل نبوده و همه اتهامات وارده توسط ایشان به سعید مرتضوی کذب و اشتباه است.

برای انتصاب مرتضوی فشاری وجود نداشته است

وزیر کار خاطرنشان کرد: در برخی از اظهارنظرها و متن استیضاح آمده است: «وزیر متاثر از فشارهای رئیس‌جمهور درمورد نصب سعید مرتضوی اقدام کرده است که این عذری بدتر از گناه است» و من تاکید می‌کنم بنده به عنوان وزیر باید از رئیس‌جمهور که مقام بالاتر از بنده است پاسخگو باشم؛ چراکه وزرا باید در مقابل رئیس‌جمهور پاسخگو باشد و من نیز همین‌طورم، ضمن آنکه درمورد انتصاب آقای مرتضوی هیچ فشاری وجود نداشته است و یک روند منطقی و قانونی طی شده است و علاوه بر این موضوع نیز به دلیل مسائل مختلفی که درمورد سازمان تامین اجتماعی و حوزه وظایف گسترده‌ آن ما از نظرات رئیس‌جمهور استفاده می‌کنیم. وزیر کار تاکید کرد که نتیجه استیضاح هرچه باشد در اراده و نیت من برای ادامه خدمت به کشور هیچ خللی ایجاد نخواهد کرد. وزیر کار تصریح کرد: بنده از رئیس‌جمهور حرف‌شنوی دارم، زیرا رئیس‌جمهور حرف درست می‌زند و ما ایشان را به صداقت و پاکی و امانتداری می‌شناسیم و به وی افتخار می‌کنیم، ما رابطه بسیار بسیار صمیمانه و منطقی برای پیشبرد کارها و امور کشور با همدیگر داریم.

رای استیضاح شیخ‌الاسلامی به ضرر مجلس است

روح‌ا... حسینیان در مخالفت با استیضاح شیخ‌الاسلامی وزیر کار تاکید کرد که مرتضوی یک قاضی متعهد انقلابی است. این نماینده گفت: یک مثل معروف وجود دارد که می‌گوید: انقلاب فرزندان خود را می‌خورد اما درست‌تر آن است که انقلابیون فرزندان انقلاب را به‌همراه انقلاب می‌خورند.

حسینیان ادامه داد: بعد از وقایع سال88 آقای مرتضوی به موضوع مهم سه قوه تبدیل شده است و اوج این اهمیت را امروز در جریان استیضاح وزیر کار مشاهده می‌کنیم. مرتضوی کیست؟ این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: بازداشتگاه مسئول مستقیم دارد و اتفاقاتی که در بازداشتگاه می‌افتد به دادستان ربطی ندارد. من از مجلسی که در راس امور است سوال می‌کنم چرا این مجلس یک نفر مسلمان را به ده‌ها اتهام متهم می‌کند؟ چرا گفته می‌شود که مرتضوی قرار منع تعقیب صادر کرده است؟ چرا نمایندگان از قاضی می‌خواهند که قانون اساسی را زیر پا بگذارد؟ وی در ادامه با اشاره به اصل134 قانون اساسی گفت: با توجه به این اصل، نمی‌توان بدون محاکمه یا تخلف، قاضی را از قضاوت خود منفصل کرد، چطور نماینده‌ای می‌تواند بدون اثبات جرم، قاضی را به جنایات متهم کند؟ این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: سوال من این است که اگر استیضاح رای بیاورد و آقای شیخ‌الاسلام برکنار شود چه کسی بهتر از او را می‌خواهید به جای او قرار دهید؟ چه کسی متدین‌تر، لایق‌تر، ولایی‌تر، پرکارتر و مردمی‌تر از او را می‌خواهید به جای او قرار دهید؟ بیایید ثابت کنیم که مجلس به دنبال بر هم زدن وحدت نیست و مصلحت را درست تشخیص می‌دهد و شادی دشمنان را نمی‌خواهد. حسینیان تاکید کرد: رای استیضاح شیخ‌الاسلامی به ضرر مجلس است و نمایندگان با رای مثبت به شیخ‌الاسلامی و رای منفی به استیضاح ثابت کنند که مصلحت جامعه را درک می‌کنند.

قصه کهریزک مهم است یا داستان فتنه؟

نماینده مردم بوئین‌زهرا در مجلس که مخالف استیضاح بود هم گفت: استیضاح در شرایط فعلی جامعه شکاف بین مسئولان را افزایش می‌دهد. روح‌ا... عباسپور که در مخالفت با استیضاح صحبت می‌کرد، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در شرایط کنونی همه معتقدند مسئولین جامعه باید با یکدیگر وحدت و هم‌گرایی داشته باشند و رسانه‌ها نیز که با موکلان جامعه مصاحبه می‌کنند، آنها را به همدلی دعوت می‌نمایند. وی ‌تصریح کرد: مردم می‌گویند تحریم و عوارض آن را تحمل می‌کنیم اما انشقاق و شکاف میان مسئولان را نه و اگر دشمن علیه نظام است باید مسئولان با یکدیگر تدبیر کرده و اختلافات را کنار بگذارند. عباسپور ادامه داد: آیا در شرایط فعلی جامعه استیضاح، وحدت را افزایش می‌دهد یا شکاف بین مسئولان را؟ باید تلاش کنیم و بدانیم که استیضاح در این شرایط هیچ دستاوردی برای جامعه و ملت ندارد، علاوه بر اینکه مشکلات را نیز افزایش می‌دهد. وی ادامه داد: در شرایط فعلی استیضاح دو جنبه دارد؛ یا رای می‌آورد یا نه که خوشبختانه در وضعیتی که اکنون در مجلس وجود دارد، شرایط برای رای آوردن استیضاح فراهم نیست اما اگر رای آورد چه چیزی بر جامعه حاکم می‌شود؟ نماینده مردم بوئین‌زهرا در مجلس با بیان اینکه آیا قصه کهریزک مهم است یا داستان فتنه؟ گفت: امروز عوامل فتنه حصرشان شکسته شده است و بدانید که کهریزک زاییده فتنه است. وی تصریح کرد: یکی گفت مرتضوی در کهریزک پرونده‌ها را جابه‌جا کرد و بازپرس را عوض کرده است اما بنده می‌گویم چنین کاری از نظر قانونی شدنی نیست.

رئیس‌جمهور آمد

رئیس‌جمهور هم در جلسه بعد از ظهر دیروز به پشت تریبون رفت و با تاکید بر اینکه پاسخ استیضاح، توضیح دادن است برای روشن شدن، گفت: این تعبیر که مطرح است و به نظر من شاید درست نیست، این است که دولت باید در مقابل استیضاح دفاع کند. محمود احمدی‌نژاد اضافه کرد: نه استیضاح‌کنندگان دنبال اعمال نظر خاص خود هستند و نه باید باشند، و نه خدای ناکرده دولت باید به دنبال حق جلوه دادن ناحق باشد. رئیس‌جمهور گفت: نمی‌خواهم بگویم استیضاح‌کنندگان اشتباه می‌کنند و ما درست می‌گوییم و یا این حرف غلط است و آن حرف درست است.

همکاران پاک ما تحت سنگین‌ترین تهمت‌ها بودند

محمود احمدی‌نژاد افزود: من ایشان را 27 سال است که می‌شناسم و به ایشان ارادت دارم و افتخار می‌کنم که برادری مثل ایشان دارم. کجا ما خواستیم کاری خلاف قانون انجام دهیم؟ باید ببینیم گیر کجاست که این بحث‌ها پیدا می‌شود؟وی گفت: بالاخره شما می‌دانید دولت سه سال است که تحت سنگین‌ترین فشارهاست. همکاران پاک ما تحت سنگین‌ترین تهمت‌ها و افتراها بودند. همه چیز گفتند. چقدر احضار، برو و بیا و برخوردهای گوناگون صورت گرفت؟ من سکوت کردم، تحمل کردم و همکاران را به تحمل واداشتم. احمدی‌نژاد افزود: همین الان شما می‌دانید که بولتن چاپ می‌کنند و در چند هزار نسخه آن را منتشر می‌کنند که سر تا پای آن تهمت و افترا به دولت و همکاران پاک من است، اما ما همه اینها را تحمل کردیم و بالاخره اینها خواهند گذشت، اما در روند اداری یک کشور من می‌دانم به جایی می‌رسیم که فردا خدای ناکرده به بن‌بست می‌خوریم. وی در بخشی با بیان اینکه در اینجا وارد بحث‌های اصلی می‌شوم،‌ گفت: اینجا حکم دیوان عدالت اداری مطرح می‌شود. صرف‌نظر از اینکه امروز چه کسی رئیس دیوان است، موضع سیاسی او چیست؟ چه کسی رئیس‌جمهور است؟ بالاخره دیوان عدالت باید یک نقطه اعتماد و آرامش و ثبات باشد. احمدی‌نژاد با بیان اینکه امروز چه شده است که دیوان برای رسیدگی به این موضوع صلاحیت پیدا کرده است؟ گفت: یک اشکالی وجود دارد و ما باید اشکال را پیدا کنیم. اگر آرای هیات عمومی بخواهد تغییر کند چه چیزی ثبات پیدا می‌کند در این کشور؟ کجای قانون آمده رئیس مجلس می‌تواند بخشنامه‌های رئیس‌جمهور را باطل کند؟ رئیس‌جمهور یادآور شد: این میثاق ماست و ما سوگند خورده‌ایم که این اصول قانون اساسی را رعایت کنیم. محمود احمدی‌نژاد ادامه داد: رئیس دیوان تقاضای ابطال مصوبه دولت را کرده است. در آنجا فقط آئین‌نامه‌ها و تصویب‌نامه‌های دولت آمده است. چطور شما آمده‌اید و نصب دولت را رد می‌کنید؟ پس فردا چطور دولت می‌تواند در کشور کار کند؟ ماده19 دیوان عدالت اداری نیز بیان کرده است. رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر ما اجازه دهیم دیوان خارج از چارچوب قانون اساسی عمل کند، چطور می‌توانیم بعدا کشور را اداره کنیم؟ وی در بیان اصل55 مبنی بر اینکه «دیوان‏ محاسبات‏ به‏ کلیه‏ حساب‌های‏ وزارتخانه‏‌ها، موسسات‏، شرکت‌های‏ دولتی‏ و سایر دستگاه‏‌هایی‏ که‏ به‏ نحوی‏ از انحا از بودجه‏ کل‏ کشور استفاده‏ می‏‌کنند به‏ ترتیبی‏ که‏ قانون‏ مقرر می‌دارد رسیدگی‏ یا حسابرسی‏ می‏‌نماید که‏ هیچ‏ هزینه‏‌ای‏ از اعتبارات‏ مصوب‏ تجاوز نکرده‏ و هر وجهی‏ در محل‏ خود به‏ مصرف‏ رسیده‏ باشد. دیوان‏ محاسبات‏، حساب‌ها و اسناد و مدارک‏ مربوطه‏ را برابر قانون‏ جمع‌آوری‏ و گزارش‏ تفریغ بودجه‏ هر سال‏ را به‏ انضمام‏ نظرات‏ خود به‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ تسلیم‏ می‏‌نماید. این‏ گزارش‏ باید در دسترس‏ عموم‏ گذاشته‏ شود»، خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات نمی‌توان به وزیر نامه دهد که مجلس مصوبه دولت راجع به نصب یک نفر را رد کرده و تو اگر بخواهی ادامه بدهی مجازات می‌شوی! این تجاوز از قانون اساسی است. اینها روابط را به هم می‌زند. رئیس‌جمهور افزود: در کجای این اصل اجازه داده که مصوبات دولت لغو شود؟ ما کاری به شخصی که اینجا نشسته نداریم، این بحثی حقوقی است. خواهران و برادران! این جلسه در محضر خدا، تاریخ و ملت است. من دارم اکنون یک درد کشور را برای شما می‌گویم. من امروز آمده‌ام برای شما درد دل کنم و برای حل مسائل کشور استمداد بطلبم. احمدی‌نژاد همچنین اظهار کرد: کجای این اصل نوشته است رئیس مجلس می‌تواند مصوبات دولت و بخشنامه‌های رئیس‌جمهور را باطل کند؟ پرسش من از مردم، حقوقدانان و شماست. علی لاریجانی رئیس مجلس در این میان خطاب به رئیس‌جمهور گفت: اگر مصلحت بدانید در موضوع صحبت کنید. شما راجع به استیضاح صحبت کنید. احمدی‌نژاد پاسخ داد: دقیقا موارد استیضاح از اینجاها سرچشمه می‌گیرد. دولت مصوبه‌ای را می‌گذارد اما لغو می‌شود. احمدی‌نژاد در ادامه جلسه مجلس برای دفاع از عملکرد وزیر کار در پاسخ به لاریجانی که از وی دعوت کرد در چارچوب مساله استیضاح صحبت کند، گفت: دولت یک مصوبه می‌گذارد و لغو می‌شود و نگویید چون قانون است تو دهنت را ببند. من از شما عذر می‌خواهم. این صحبت‌های رئیس‌جمهور مورد اعتراض نمایندگان مجلس واقع شد، اما رئیس‌جمهور ادامه داد: من چهار ساعت و نیم به حرف‌های شما گوش داده‌ام. رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگر بنا بود رئیس مجلس بر دولت و بر مجلس حاکم شود، باید با رای مستقیم انتخاب می‌شد و به جای رئیس‌جمهور گذاشته می‌شد و می‌گفتند مستقیم مردم رئیس مجلس را انتخاب کنند، نه اینکه رئیس‌جمهور را انتخاب کنند. رئیس‌جمهور افزود: مگر می‌شود انتصابات دولت را با قانون و لغو مصوبات قطع کنیم و در این صورت چه برای دولت باقی می‌ماند؟ احمدی‌نژاد ادامه داد: من ریشه درد کشور را خدمت شما می‌گویم، همه باید در چارچوب حرکت کنند، پس به‌طور مثال اگر دیوان عدالت اشتباه کرد، من به چه کسی باید شکایت کنم؟ در حالی که راه بسته است و می‌گویند به خود ما شکایت کن و من چطور به شما به خاطر جرم خودتان شکایت کنم؟ وی با بیان اینکه ملت رای داده‌اند و رئیس‌جمهور انتخاب کرده‌اند، افزود: به ملت بگویید رئیس‌جمهوری که می‌خواهید انتخاب کنید، تحت امر رئیس مجلس است و بگذارید ملت رای دهند و اشکالی ندارد که در این صورت باید قانون اساسی را از پایه اصلاح کنیم یا اگر بنا بر این است که دیوان عدالت در انتصابات دولت دخالت کند، مشکل‌آفرین خواهد شد و در تاریخ خواهد ماند و رفتارهای ما را تحلیل خواهد کرد.

باید به قانون اساسی برگردیم

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید به قانون اساسی برگردیم، خاطرنشان کرد: باید مسائل را ریشه‌ای حل کنیم و بحث من اصلا دفاع از شخص آقای مرتضوی نیست و من از یک روند بحث می‌کنم و از حقوق اساسی حرف می‌زنم. وی با بیان اینکه آقای شیخ‌الاسلامی را همه می‌شناسیم، تصریح کرد: فکر نمی‌کنم در موضوع ایشان نیازی باشد، من بیشتر صحبت کنم. رئیس‌جمهور در این لحظه گفت: من می‌خواستم نواری را بگذارم، شما ببینید. اما برخی دوستان آمدند و گفتند بگو، بگو و وقتی می‌خواهیم بگوییم، می‌گویند نگو، نگو. بالاخره ما باید چه کار کنیم؟ لاریجانی در این لحظه گفت: اگر چیزی را لازم می‌دانید بگویید تا چیزی نماند. در ادامه جلسه استیضاح وزیر کار در مجلس، رئیس مجلس خطاب به رئیس‌جمهور گفت: چیزی را که لازم می‌دانید بگویید و اگر نوار هم دارید، بگذارید؛ چون این مطلب را از صبح تا به حال دارید می‌گویید. علی لاریجانی سپس خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اجازه دهید مطالبشان را بگویند. حساس نشوید. احمدی‌نژاد که در پشت تریبون قرار داشت، خطاب به نمایندگان گفت: کمی حوصله کنید. من از عزیزان خواهش می‌کنم؛ بالاخره من و شما باید حوصله و تحمل داشته باشیم، حرف‌ها را گوش دهید. ما که در خدمت شما و کوچک شما هستیم. رئیس‌جمهور سپس از نمایندگان خواست صلوات بفرستند. وی خطاب به نمایندگان با بیان اینکه اگر می‌خواهید گوش دهید، باید دو دقیقه حوصله کنید، بار دیگر از نمایندگان خواست صلوات دیگری بفرستند. لاریجانی در این حین خطاب به تعدادی از نمایندگان که نسبت به اقدام رئیس‌جمهور برای پخش نوار اعتراض داشتند و خواستار ارائه تذکر بودند، گفت که لطفا صحبت‌های جناب رئیس‌جمهور را قطع نکنید و اجازه دهید مطالبشان تمام شود، آن وقت تذکراتتان را می‌شنویم. احمدی‌نژاد نیز اظهار کرد: 24 ساعت جلساتی برگزار شده است و بخشی را که مساله‌ای درست نمی‌کند و نرم‌تر است، می‌خواهیم پخش می‌کنیم. دوستانی گفتند اجازه دهید فضای کشور آرام‌تر شود. من گفتم یک نسخه را به رئیس محترم مجلس تقدیم کنم و یک نسخه به روسای کمیسیون‌ها بدهیم. لاریجانی هم در ادامه گفت: خواهش می‌کنم نوارتان را پخش کنید که بعدا نگویید پخش نشده است. پخش کنید. چیزی کم نگذارید. رئیس‌جمهور درباره نوار مورد اشاره‌اش که از سیستم صوتی مجلس پخش شد، گفت: این نوار درباره جلسه‌ای بین دو فردی است که ساعت‌ها طول کشیده‌ است و بخشی از این گفت‌وگوها به همین مسائل ما برمی‌گردد. حدود 20 دقیقه از این جلسه را در اینجا پخش می‌کنیم. در این لحظه پخش نوار مورد اشاره رئیس‌جمهور آغاز شد که صدای پخش شده واضح نبود و پس از چند دقیقه تعدادی از نمایندگان اعتراضاتی را مطرح کردند که احمدی‌نژاد در پشت تربیون گفت: این نوار در حدود 24 دقیقه است و هنوز تمام آن پخش نشده است. لاریجانی نیز خطاب به رئیس‌جمهور گفت: لطفا تمامی مطالبتان را بیان کنید. احمدی‌نژاد گفت: آقای صالح گفتند، پخش نشود، اما آقای رئیس گفتند که پخش شود.

رئیس مجلس چه گفت؟

علی لاریجانی پس از پایان سخنان رئیس‌جمهور که در جلسه استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی بیان شد، گفت: بنده از نمایندگان خواهش کردم تا در طول سخنان رئیس‌جمهور تذکر ندهند تا سخنان ایشان قطع نشود، تا ایشان همه مطالب‌شان را بیان کنند. وی خطاب به احمدی‌نژاد گفت: می‌توانستید مطالبی که امروز در جلسه استیضاح بیان کردید به دادگاه بدهید تا رسیدگی شود، مگر بنده از کسی دفاعی می‌کنم، بنده نزدیک‌ترین فرد به خود را که تخلف کرده باشد، می‌گویم که رسیدگی شود. رئیس مجلس افزود:‌ در قانون گفته شده است اگر رئیس‌جمهور قانونی را رعایت نکرد باید آن را لغو کرد، شما به این اعتراض دارید، چه کسی باید این مشکل را حل کند؟ شورای نگهبان نظر داده و قبول کرده، چرا شما تمکین نمی‌کنید؟ شما در این موضوع، به رهبری نامه نوشتید که قانون 138 خلاف قانون اساسی است، رهبری این نامه را به هیات حل اختلاف ارجاع دادند و این هیات نظر شورای نگهبان را پرسید و رهبری آن را ابلاغ کرد یعنی موضوع را تمام کرد. لاریجانی ادامه داد: فرمودید دیوان عدالت باید محل اتکا باشد و اگر ما شکایت داریم توسط این دیوان رسیدگی شود ولی یک جاهایی رسیدگی‌ها را طول دادند و رسیدگی نکردند، خب عزیز من قبل از همه این حرف‌ها درباره قانون دیوان عدالت اداری که گفتید ورود کرده است در مورد سازمان تامین اجتماعی، اگر قبل از سال 88 بود دیوان عدالت حق داشت اما سال 88 قانون تصویب شد، متن قانون چیست، قانون اصلاح ماده113 قانون مدیریت خدمات کشوری است که بند الف می‌گوید سازمان مذکور که همان سازمان تامین اجتماعی باشد زیرمجموعه وزارت رفاه و تامین اجتماعی است و وزیر در برابر مراجع قانونی ذیربط پاسخگوست ولی شما در هیات دولت این قانون را تغییر دادید و زیرنظر معاون اول بردید، هم دیوان عدالت اداری این موضوع را خلاف دانسته است و هم رئیس مجلس این کار را خلاف قانون دانسته است. رئیس مجلس با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور درباره دیوان محاسبات افزود: قانون دیوان محاسبات می‌گوید یک شعبه دادسرا و یک شعبه دادگاه در دیوان محاسبات وجود داشته باشد، قوه قضائیه این کار را انجام می‌دهد و دادستان را نیز مجلس به آن رای می‌دهد، دادسرا برای خیلی‌ها حکم صادر می‌کند، به دادگاه می‌رود، دادگاه حکم می‌دهد، سپس به دادگاه بدوی می‌رود، دادگاه برای رئیس کل بانک مرکزی حکم داده است، وی نیز می‌تواند در دادگاه تجدیدنظر شکایت کند، این عین عدالت است، پس شما به چه چیزی اعتراض دارید؟ وی افزود: مگر می‌توانید بگویید که بعضی از دیگران بهترند و نباید رسیدگی شود، شما نباید بگویید که دادگاه دخالت نکند، بلکه باید بگویید، احسنت که دخالت کردید تا نسبت به عملکرد مسئولان ذیربط رسیدگی کند؛ بنابراین دیوان محاسبات در این موضوع تخلفی نکرده و مطالبی که بیان کردید ربطی به این دیوان ندارد.

برادرم هم خلاف کند، جلویش می‌ایستم

علی لاریجانی در ادامه صحبت‌هایش گفت: رئیس مجلس باید حاکم باشد و به وظایف خود عمل کند. طبق قانون اساسی موظف شده است که اگر مصوبات مجلس خلاف قانون یا روح قوانین باشد آنها را تشخیص دهد و رد کند، محدوده‌ ما همین‌هاست و در کار اجرا دخالت نداریم. لاریجانی خاطرنشان کرد: چرا گفته می‌شود رئیس مجلس در مورد مرتضوی دخالت کرده! رئیس مجلس به مرتضوی کار ندارد. مصوبه را دور زدید، آن را لغو کردید و زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور قرار دادید. نتیجه این می‌شود که شیخ‌الاسلامی نمی‌تواند بگوید مسئولیتش با ما نیست. دولت باید به قانون تمکین می‌کرد. ما با استقلال قوه مجریه مشکلی نداریم. وی گفت: اگر من آئین‌نامه را رعایت می‌کردم نباید اجازه می‌دادم در این زمینه حرف‌هایی زده شود. گفتند می‌خواهند فیلم و ... نشان دهند گفتیم که بگذارید. وی تاکید کرد: ‌از ابتدای مطرح شدن استیضاح شیخ‌الاسلامی بنده وساطت کردم تا مشکلی ایجاد نشود. لاریجانی با بیان اینکه «این خلاف قانون است» گفت: چرا توقع دارید حرف نزنیم. من مرتضوی را بیشتر می‌شناسم. اما این دلیل نمی‌شود. برادر من هم که باشد جلویش می‌ایستم. طبق ماده قانونی صراحت دارد که این کار خلاف قانون بوده است، بر همین اساس هیات تطبیق مصوبه را لغو کرد. اما بنده گلایه‌ای کرده بودم از شیخ‌الاسلامی که وی با من تماس گرفت و مطرح کرد که گفته‌اند تخلفی شده و در جلسه خواستم که این موضوع توجیه شود که تخلف نکرده‌ام و بنده نیز به وی گفتم از عهده بنده خارج است دولت مصوب کرده و خلاف قانون است. رئیس مجلس گفت: لذا این مساله به اینجا رسید که دوشنبه پیش در دیداری که با رئیس‌جمهور داشتم، به وی گفتم که این استیضاح مطرح است و در این زمینه معاون نظارت مجلس نیز دخالت کرده که این موضوع حل شود اما نشده است. من یا شما وساطت کنیم تا این موضوع حل شود و راهش این است که مرتضوی برکنار شود و کار دیگری را بر عهده بگیرد که خلاف قانون نباشد. وی خاطرنشان کرد: به رئیس‌جمهور اعلام کردم که استیضاح‌کنندگان امضای خود را پس نگرفته‌اند اما رئیس‌جمهور با این حال نپذیرفته‌اند. رئیس مجلس خاطرنشان کرد: فروزنده معاون پارلمانی رئیس‌جمهور 7 صبح پیغام فوری را به من دادند که استیضاح مشکل ایجاد می‌کند. ممکن است رئیس‌جمهورحرف‌هایی بزند که هم بنده حضور داشتم و هم آقای مظفر؛ صحبت کردیم که رئیس‌جمهور بپذیرند و این جابه‌جایی انجام شود. اما در ادامه نکته‌ای را گفت که اگر این مساله حل نشود آقای احمدی‌نژاد نواری را از بستگان من پخش می‌کند. لاریجانی تاکید کرد: به فروزنده گفتم وظیفه دارم که جایگاه قانون در مجلس حفظ شود و رئیس مجلس باید از حقوق مجلس دفاع کند. هر چه از بستگان من بگویند من مشکلی ندارم و گفتم استیضاح باید انجام شود پس این حرف‌ها را برای چه می‌گویید؟

دعوت بستگانم از سوی مرتضوی اخلاقی نبود

وی پرسید: به نظر شما این اقدام علیه رئیس قوه مقننه نبود که مرتضوی بستگان مرا دعوت می‌کند در جلسه‌ای و بعد از وی فیلم می‌گیرد. رئیس مجلس در ادامه‌ اظهارات خود با بیان این‌که با فاضل لاریجانی ارتباط چندانی ندارد، از فرهنگی خواست که مشروح گفت‌وگوی خود با فاضل لاریجانی درمورد موارد ادعای احمدی‌نژاد را به مجلس گزارش دهد و بعد از اظهارات فرهنگی، خطاب به جهانگیرزاده گفت: آقای جهانگیرزاده، آقای مرتضوی چند بار درخواست ملاقات با من را مطرح کرده است؟ جهانگیرزاده در پاسخ گفت: آقای مرتضوی حضوری و دو بار هم به صورت تلفنی وقت برای دیدار با آقای لاریجانی خواستند اما آقای لاریجانی تاکید داشتند که در این مساله باید قانون رعایت شود. بنابراین ملاقات را نپذیرفتند. من حتی شماره دفتر آقای لاریجانی را هم به ایشان دادم تا موضوع را با دفتر ایشان پیگیری کنند. لاریجانی در ادامه‌ اظهارات جهانگیرزاده گفت: آقای مرتضوی به دنبال این بوده است که برای پرونده‌ خودش با آیت‌ا... لاریجانی در قوه قضائیه دیدار کند و برای مساله‌ استیضاح با من دیدار کند، اما من این را قبول نکردم و تاکید کردم که در این مورد قانون وجود دارد و قانون باید رعایت شود. لاریجانی ادامه داد: اگر کسی خلافی انجام داده است پرونده‌ای درست کنید و شکایتی مطرح کنید. رئیس مجلس با تاکید بر ضرورت رعایت عدالت گفت استیضاح نه ربطی به رئیس مجلس دارد، نه چیزهای دیگر. چرا مباحثی مانند این را در چنین جلسه‌ای مطرح کرده‌اید؟ رئیس مجلس افزود: این همه شعار عدالتی که در لفظ دادید باید در عمل هم محقق شود. احمدی‌نژاد در پاسخ به لاریجانی خواست تا دوباره در پشت تریبون مجلس حاضر شده و اظهاراتی را مطرح کند که رئیس مجلس به وی اجازه نداد. احمدی‌نژاد سپس مجلس را ترک کرد.

شیخ الاسلامی برکنار شد

در جلسه علنی دیروز پارلمان و در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی بعد از استماع توضیحات شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سخنان موافقان و مخالفان وی، با 192 رأی موافق، 56 رأی مخالف و 24 رأی ممتنع از مجموع 272 نماینده حاضر، با استیضاح شیخ‌الاسلامی موافقت ‌کردند. بر این اساس شیخ‌الاسلامی نمی‌تواند به فعالیت خود در ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خیابان «آزادی» ادامه دهد و وکلای ملت وزیر کار را بی‌کار کردند.



http://armandaily.ir/?News_Id=30075

نظرات 1 + ارسال نظر

سلام . دوست عزیز وبلاگ خوبی داری . امیدوارم منو لینک کنی . تالش امروز وبلاگ سیاسی اجتماعی تالش بزرگ

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد