صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است
صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است

چه کسانی درصدا و سیمای گیلان به دنبال حذف زبان تالشی اند!!

آقای شکری نماینده محترم تالش بزرگ و جناب

 آقای عاشوری نماینده محترم شهرستانهای

 فومن و شفت


چه کسانی درصدا و سیمای گیلان به دنبال حذف زبان تالشی اند!!

شنیده ها حاکیست طی بخشنامه محرمانه ای به واحدهای صدا و سیمای استان گیلان ، کارگردانان ، نویسندگان و بازیگران از بکار بردن زبان تالشی در برنامه ها بشدت منع شده اند و عده ای در تلاشند ، گیلکی بعنوان اصلیترین زبان در صدا و سیمای گیلان به خورد مردم داده شود !

این درحالیست که زبان تالشی زبان بسیاری از مردم گیلان است . وقتی یک چهارم وسعت گیلان را تالش بزرگ تشکیل داده و همچنین فومن و شفت هم تالش زبانان بسیاری دارد چرا باید صدا و سیمای گیلان در انحصار یک عده خاص باشد و فقط گیلکی در آن رسمی باشد !؟؟

نمیخواهم وارد بحث زبان بودن یا لهجه و گویش بودن گیلکی صحبت کنم اما در مورد "زبان بودن تالشی" باید گفت زبان شناسان مطرح به این موضوع اذعان داشته اند که تالشی یک زبان کامل است .

از آقای شکری نماینده محترم تالش بزرگ و آقای عاشوری نماینده محترم شفت و فومن انتظار میرود نسبت به این موضوع بی تفاوت نبوده و پیگیر این نقشه مرموز باشند  .

البته کاش سالهای قبل بحث استان شدن تالش و همچنین شبکه تالش زبان برای تالش بزرگ پیگیری شده بود و به ثمر میرسید . درهرصورت  هنوز هم دیر نشده است .


برای اطلاعات بیشتر در مورد زبان ، گویش و لهجه به :

مراجعه شود .
همچنین اگر هنوز افرادی هستند که معتقدند تالشی ، زبان نیست بهتر است مطلب زیر را بخوانند :

نظرات 11 + ارسال نظر
im sad ta 27 بهمن 1391 ساعت 15:27

اصلا اینا باعث می شن ما به زور حق خودمونو ازشون بگیریما اگر اون روی تالشها بیاد به خدا قسم کل گیلکها رو از استان تالشستان بیرون می کنیم خیلی رو دارند حالا ما حی کوتاه میایم اونا کشش می دن اصلا گردن رئیس صدا و سیما شکسته باید روزی 6 ساعت حداقل به زبان تالشی صدا و سیما برنامه داشته باشه اگه ریاضیش خوب نیست یک چهارم برابر با 24 ساعت تقسیم بر 4 که می شود 6 ساعت نه 6 دقیقه. اگر نمی خواهین پخش کنید بهمون بگید ما تکلیفمونو باهاتون بدونیم و کارتونو یکسره کنیم مسخرشو در اوردین ما رو ببین که حاضریم با شما کنار هم زندگی کنیم نزارید پشیمون بشیم نزارید روی سخنم نه با رئیس صداوسیما بلکه با همه مسئولین آقای استاندار و همه مردمی است که به لهجه نه زبان گیلکی صحبت می کنند.

مهرداد 27 بهمن 1391 ساعت 17:01

همین نقض حقوق انسانی قوم تالش در صدا سیما یکی از دلایل تشکیل استان تالش است. من حاظر نیستم با گیلک در یک استان زندگی کنم اصلا حالم از کلمه گیلان و فرهنگ گیلی بهم میخورد و بیش از 5 سال است که آنتن شبکه باران را پائین آورده ام..
از مدیر سایت میخوام مطلبی بر لزوم هماهنگی آقای محمود شکری، صفر نعیمی و ناصر عاشوری با هم برای پیگیری پکیج استان تالش (که از قبل رویش کار شده) بنویسید تا نمایندگان تالشستان این پکیج را در مجلس دوباره مطرح کنند.

طاها 27 بهمن 1391 ساعت 22:52

اصلا من نمیدونم این چه بحث بیخودی هست که گیلکها دارن. اصلا شما خوب، ما دوست نداریم با شما یک جا باشیم. میخوایم استان شیم تا هم بفهمیم بودجه های تالشها فقط واسه تالشها خرج میشه و نمیره رشت و شرق گیلان!! و هم یه شبکه داشته باشیم تا ازش زبان شیرین تالشی پخش بشه. این حق زیادیه؟!!
یکی نیست این حرف ملت تالش رو به گوش رهبری و رئیس جمهور برسونه. البته نه مثل قبل!! بلکه اصولی و کارشده.

کاظم 28 بهمن 1391 ساعت 00:43

بنده هم تأکید میکنم با وجود مدیر کاردان صدای تالش و خوانندگان فهیم تالش زبان، لازم است این مسایل به طور جدی پیگیری و مطالبه شود. عزیزان توجه داشته باشند که کمترین حاصل این قضیه 6ساعت زبان تالشی در صداوسیماست. شما مطمئن باشید با وجود شهرهای تالش، ماسال، شاندرمن، رضوانشهر، فومن، شفت، اسالم، پره سر، آستارا، نمین، ماسوله، گوراب زرمیخ و... استان شدن تالشستان بزرگ قطعیست. فقط با کارشکنی های گیلکان این امر تا به اکنون به تعویق افتاده است.
من به شخصه از زحمات مدیر صدای تالش متشکرم
خدا قوت برادر

متشکر

محسن 28 بهمن 1391 ساعت 01:03

همین افراد که در پشت پرده این خیانت هستند همینها موضوع استان شدن تالش را بلعکس به گوش مسئولین بی لیاقت که عقلشون تو گوششونه میرسونن و میگن تالشها جدایی طلبند واقعا خائنها این طوریه از تالش چی میخواین از اینگه 34 ساله بودجه تالش رو واسه شهرهای خودتون خرج می کنید بستون نبود هم میهنان عزیزم این افراد از این نمی ترسن که تالش استان بشه از این می ترسن که بودجه استانداری کم بشه دیگه جیبشون پر نمی شه همین ادمها ما رو تهدید می کنند و میگن جوانان تالش می خوان مردم رو بر علیه ما بشورونند اما نمی گن چرا باید این کار را کنند تا ما این چنین از حق خود دفاع کنیم باعث شدن نخبگان ما از بیکاری از تالش گریزان باشند باعث شدن چوکا رو به ورشکستگی بره و بیکاری در تالش بزرگ بیداد کنه عزیزان از هر 10 نفر جوان ماسالی 9.5 نفر بیکارند اینو به کی بگیم یک سری افراد از خودشون را در تالش مقام دادن تا بهتر کنترلمون کنند چرا در ادارات تالش به تالشی صحبت نمی کنند اخه چرا مگه ما زبان مادری خود رو دوست نداریم از مدیر دانا و هوشیار صدای تالش تقاضا دارم در این مورد موضوعی را انتشار داده وپیگیر باشد ممنون

احسان 28 بهمن 1391 ساعت 14:33

ما باید سریع متحد بشیم و به گوش مسئولین برسانیم و تالش را استان نماییم عزیزان اگر شرق استان استان شد دیگه ما تالشها باید این آرزو رو به گور ببریم به خدا قسم به همه بگید تا سریعا کاری کنیم

تالشی 29 بهمن 1391 ساعت 13:55

باید عرض کنم دوستان عزیز غیر از اینها خیلی از تالش زبانان نیز دانسته یا ندانسته در این راه گام نهاده اند و بر نابودی زبان مادری مان افزوده اند باید واقعیات را بدانید دوستان عزیز تالش زبانم ماها و تازه به دوران رسیده ها آنقدر که قدیمی تر از ماها برای زبان تالشی ارزش قائل بودن ارزش قائل نیستیم. دوستان بیگانگان نیز میبینند که خود تالش زبانان نمی خواهند زبانشان را و همایتی از زبان خود ندارند پس از بیگانگان چه انتظار ازتون در خواست دارم از مدیر صدای تالش دانا و کاردان که در این راه قدم برداشته و زبان تالشی را احیا نمایند و از هر گونه تعرض به آن دوری و ما را نیز تشویق به همایت نماید به امید پیروزی تالشان

تالشه برا 29 بهمن 1391 ساعت 15:00

سلام.لطفا جمله ی (تالش یک چهارم استان گیلان است) را به شهرستان تالش یک چهارم استان گیلان است تغییر دهید.این جمله باعث می شود عده ای فکر کنند تالش زبانها یک چهارم مردم استان را تشکیل می دهند در حالی که درصد قومیتی در این استان نصف نصف است.

سلام .خسته نباشید با قهر صدا وسیمای مرکز گیلان بروز شدیم .منتظر نقد ونظر بزرگوارانه شماهستیم
http://kados2.blogfa.com/post-529.aspx

Mostafa 29 بهمن 1391 ساعت 18:07 http://Fc-chooka.mihanblog.com

سلام به همه تالشان عزیز!آقایون بخدا فرصت کمه،به قول یکى از دوستان اگه شرق گیلان استان بشه دیگه ما تالشى ها باید تو خواب استان شدن تالشو ببینیم!رئیس جمهور براى سفر چهارم خودش قراره بیاد استان تالشان وگیلان،از همه مردم تالش خواهش میکنم به جاى اینکه از ایشون درخواست کمک مالى و...کنن ،ازشون بخوان که بحث استان شدن تالش رو جدى بگیرن!ما باید از الان فعالیت خودمون از نمایندگان آستارا،تالش بزرگ و فومن وشفت آغاز کنیم!تو رو خدا این قضیه رو جدى بگیرید.بنده شدیدأ به دنبال این کار خواهم بود...

تورک اوغلی 25 مرداد 1395 ساعت 11:37

1- تالش ها تا زمانی که بچه هایشان و نسل جدیدشان به زبان فارسی صحبت می کنند الکی چرا این همه استان تالش تالش راه انداخته اند
.
2- خود تالش ها دنبال یاد گرفتن زبان تورکی هستند و نصف بیشتر آنها تورکی یاد گرفته اند
.
3- با این که من گیلک نیستم ولی خدایی در مناطق شهری فومن - شفت - صومعه سرا ، اکثریت مردم دارند به لهجه گیلکی صحبت می کنند
.
4- از تالش تا آستارا اکثر مردم تورک هستند چرا الکی آنها را جزء تالش ها به حساب می آورید ؟؟!!!
.
5- شما اصلاً زیرساخت ، جمعیت و مساحت کافی ندارید که ادعای استان شدنتان گوش فلک را کر کرده
.
6- اگر راست میگید حرفای منو منتشر کنید

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد