صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است
صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است

قهر صداوسیمای مرکز گیلان با تالشان


قهر صداوسیمای مرکز گیلان با تالشان

کارنامه درخشان مردم گیلان در تاریخ ایران که از دو قوم عمده  گیلک وتالش تشکیل یافته است بر کسی پوشیده نیست اینکه هزاران سال است که اقوام گیلک وتالش درکنارهم زندگی با صلح وصفا دارند وهرگز هم حاضر نیستند این پیوندشان تحت تاثیر افراطی گری افرادی درهرپست ومقامی گسسته شود .
قریب نیمی ازخاک گیلان تالش نشین ومنهای مهاجران مهمان وسایر  اقوام اقلیت گیلانی قریب نیمی از ساکنین گیلان را هم مردم شریف وزحمتکش تالش تشکیل می دهد  ،مردمانی که عمدتا در غرب گیلان و روستاها زندگی میکنند وبه دلیل مهاجرتی که به اقتضای شرایط سخت  اقتصادی و رشد نسبی جمعیت تالش  در  روستا در قرن اخیر ، پیش آمده است ، صدها هزارنفر ازتالشان  مجبور به مهاجرت به مرکز استان وسایر استانها ومخصوصا پایتخت شده اند ،که درایام عید نوروز و محرم وصفر اکثرا به خانه ها ودیار خود از ماسوله وشفت وماسال تا آستارا برمیگردند ودر آن روزها  جمعیت غالب استان را تالشان تشکیل میدهند مثلا از جمعیت پنج هزارنفری تالش ماسوله فقط هزار نفر بطور ثابت در ماسوله زندگی میکنند .


صدا وسیمای مرکز گیلان به عنوان یک شبکه ملی استانی که از بودجه بیت المال اداره میشود و وظیفه اش انعکاس صدای مردم گیلان ، اخبار و نیازمندیها واشاعه فرهنگ بومی وبطور خاص باید در خدمت مردم گیلان یعنی تالشان وگیلکان باشد .وظیفه ای که متاسفانه مدیریت صدا وسیمای گیلان از آن کاملا غافل مانده است وچنین بر می آید که هیچ گوش شنوایی براصلاح روندی که بررادیوی رشت و شبکه باران حاکم است ندارد و با بی توجهی به نقدها واعتراضها یی که بسیاری ازاندیشمندان ودلسوزان تالش وگیلک داشته است، امروز به جایی رسیده ایم که تقریبا صدای تالش در شبکه باران بطور کامل خفه شده است .
مدیریت حاکم برشبکه باران برخلاف دستوراتی که رهبری سازمان بردوششان گذاشته وباید به
عنوان یک مدیر رسانه ملی استانی  وظیفه اش توازن وعدالت در اختیار دادن فرصت رسانه ای مطلوب  برای همه اقوام بومی و اتحاد مردم گیلان است نه تنها کوششی در اشاعه فرهنگ تالش ونیمی از مخاطبانش  نکرده ، بلکه سالهاست روند خذف فرهنگ تالش را دربرنامه ها وسریالها واخبار پیش گرفته است و  نارضایتی حداقل نیمی از  مخاطبانش که صدها هزار نفر آنها تالش است  را موجب شده است  امری که به هیچ وجه حتی پسندیده مردم شریف گیلک نیست چراکه آنها هم اولا راضی به نادیده گرفتن حقوق مردم تالش نیستند ثانیا اعتراض فراوانی برشکل بیان زبان گیلکی و آنهم به  زبان من درآوردی گیلکی شده اند وبارها اعتراض ونقد بر روند برنامه هایی داشته اند که همراه با تحقیر گیلکان در انزلی ورودبار ولنگرود مخصوصا  روستاییان بوده است . 

آیا مدیریت حاکم بر صدا وسیمای گیلان  یک بارعملکرد خودرا ارزشیابی کرده اند و می دانند دلیل اصلی  درصد روبه افزایش بیننده های شبکه ماهواره ای در استان گیلان ناشی از ضعف عملکرد شان است  ،و از خود پرسیده اند  که سهم تالشان در برنامه های بیست وچهار ساعته رادیو رشت وشبکه باران چند ساعت وبهتر بگویم چند دقیقه یا ثانیه است ؟سهم تالشان در بودجه میلیاردی شبکه چقدر است ؟سهم تالشان در تعدادکارمندان آن اداره به چه میزان است ؟ سهم تالشان اگر چه در برنامه شبکه باران تقریبا صفر است و فقط آنان را در کار وتولید کشاورزی وراهپیمایی هانشان میدهد ،  خوب است بدانند  ،در تاریخ گیلان تالشان سهم برتر کمی وکیفی  در مبارزات ضد استکباری  داشته اند ودر گذشته نه چندان دور عمده سرزمین گیلان در دست تالشان بوده  ،و امروز بخش غالب زیباییهای گیلان سرسبز و طبیعت زیبای آن را سرزمین تالشان تشکیل میدهد  ودرعصر فعلی جایی که  کشور در جنگ و تهاجم صدام قرار داشت ، تالشان سهم برتر درگیلان داشته اند وهزاران شهید تالش تقدیم وطن نموده اند ، جایی که کشور در محاصرات اقتصادی بیگانگان به تولید برنج ،چای ، دام وطیور ، محصولات لبنی ،ابریشم ،توتون ،صنایع دستی ودیگر مایحتاج زندگی نیاز داشته است ، تالشان سهم برتر درتولیدات کشاورزی گیلان داشته اند ،جایی که کشور حراست وپاسداری ازانقلاب وسرحدات مرزی را طلب می نمود تالشان سهم برتر در میدانها ی انقلاب گیلان داشته اندوامروز هزاران نفر از فرزندان تالش در کسوت پاسداری سهم برتر را در قوای تظامی گیلان تشکیل داده اند .
متاسفانه درشرایطی که فشار اقتصادی و تحریمها بیش از از هرزمان دیگر مردم ایران را در گیر معاش نموده است و همه شبکه های استانی بیش ازپیش وظیفه رضایت واتحاد  مردم استانشان را دارند امری که صدا وسیمای مرکز گیلان از آن غافل مانده است ودر سراسر ایران در رتبه آخر است و با این اقدامات خود ناخواسته مردم تالش را بسوی شبکه های ماهواره ای گسیل داشته است وامروز بسیاری از تالشان بعنوان مقابله به مثل شبکه باران را از گیرنده های خود خذف نموده اند وبه نوعی تالشان هم با شبکه باران قهر کرده اند.
امروز صدا وسیما ی گیلان باسکوت وبی تفاوتی بسیاری از  مردم تالش نسبت به اداره آن  از هرگونه باز خواستی از جانب تالشان ونمایندگانش  در امان مانده است و خاطرش از تامین بودجه دولتی جمع است و  دیگر نیازی به تالش وکارمندان تالش ندارد وبه همین خاطر شاید دیگر اثری ازهنرمندان تالش در صدا وسیمای گیلان دیده نمی شود و بیش از آنکه به یک رسانه ملی واستانی  شبیه باشد تبدیل به یک رسانه شخصی وگروهی شده است .امری که شاید از دید چشمان مدیریت سازمان آقای ضرغامی که زیر نظر رهبری انقلاب هستند ، بشدت پنهان مانده است  .
 سالهاست که مردم تالش از شبکه باران قطع امید کرده اند و شاید هم بدین خاطر  دو نماینده محترم  تالش مجلس شورای اسلامی  ، آقای عاشوری ( رییس مجمع نمایندگان استان)و نماینده مردم شهر های فومن وماکلوان وماسوله وشفت  و آقای شکری نماینده شهرهای ماسال ورضوانشهر وتالش درمواجه با دنیایی از کمبود های تالش دراین مورد  سکوت مطلق اختیار کرده اند  ویا اعتراض پنهانی داشته اند که ما خبر نداریم ، با این حا ل ما از این دو عزیز تالش که میدانیم قلبشان برای تالشان میطپد اگر میتوانند این روند را اصلاح نمایند .واگر اصلاح شدنی نیست حداقل وظیفه شان را در اعتراض به این ظلم برتالش نشان دهند .
مردم تالش ،  شبکه باران ، رادیوی گیلان را صدای خود نمی دانند و مایلند  نمایندگانشان با  جلب ساز وکارهای قانونی  زمینه ای  فراهم آورند تا در غرب گیلان با کسر یک سوم بودجه صدا وسیمای گیلان   وبا یاری هزاران اندیشمند وهنرمند تالش شبکه مستقل تالش را بوجود آورند .
از : رمضان نیک نهاد  

نظرات 14 + ارسال نظر
آرمین 29 بهمن 1391 ساعت 18:54

بسیار خوب به مشکلات و خطرات ازبین رفتن این زبان کهن و شیرین اشاره کرده اید. زبان تالشی ریشه در جان ما دارد. هنوز هم که در تهران یا دبی یاسایر نقاط جهان یکی را میبینم که تالشی صحبت میکند به وجد می آیم و با او تالشی حرف میزنم. کاش لا اقل یک رادیو در تالش مستقر میشد. این کمترین چیزیست که حق آن را دارید و داریم. الان در هر ناحیه ای از جهان و حتی جهان سوم، رادیو های محلی فعالیت می کنند. کاش سیمای تالش هم به وقوع بپیوندد که اگر بشود چه میشود. این کاش ها تمام وجود تالشستان را درهم تنیده است.

سینا 29 بهمن 1391 ساعت 18:57

صداوسیمای تالشستان
دانشگاه صنعتی تالش بزرگ
استادیوم فوتبال مجهز تالش بزرگ
و سینما و پارک و سایر امکانات اولیه بشری حق صدها هزار تالش زبان ایران ساکن در گیلان و اردبیل هست.
آیا حقوق بشر چیزی غیر از اینه؟؟؟؟

مهرداد 29 بهمن 1391 ساعت 19:43

وضعیت حقوق انسانی در تالش در شرایط بسیار بدی است، ما در کشور جمهوری اسلامی ایران زندگی میکنیم نه در یک کشور کمونیستی! همه تالشها باید در هر مقامی هستند صدایشان را به مسئولان کشور برسانند صدایی که استان تالش را طلب میکند صدایی که نگران گسترش فرهنگ غربی در تالش است، ما استان مستقل میخواهیم تا بتوانیم فرهنگ بومی مان را در مقابل فرهنگ غرب حفظ و مدیریت کنیم.

تالشه برا 30 بهمن 1391 ساعت 08:23

سلام.بالاخره یکی پیدا شد درد دل ما تالشها رو بنویسه.بنویس ای برادر تا آخرین توان بنویس.

Mostafa 30 بهمن 1391 ساعت 10:32 http://Talshan.mihanblog.com

با سلام.لطفا برنامه ها و طرحهاى خود را در رابطه با استان شدن تالش در وبلاگ تالشان ارائه کنید.
talshan.mihanblog.com

Mostafa 3 اسفند 1391 ساعت 12:13 http://Talshan.mihanblog.com

به نظر شما جمعیت تالشان ایران چقدر است؟!لطفا در نظر خواهى وبلاگ استان تالشان شرکت کنید.

سلام
با آهنگهای پیشواز تالشی در خدمت شما هستم
http://taleshmusic.loxblog.com

king_kadus@yahoo.com 5 اسفند 1391 ساعت 00:40

درود
تاریخ نشون داده که فرهنگ و اصالت همیشه بر همه ی نابرابی ها پیروز بوده...
شک نکنید ی روزی میرسه که فرهنگ اصیل تالش بر این گروه های ضد فرهنگ که امثال شبکه بارانو مدیریت میکنن پیروز میشه و صدای تالش میرسه اونجا که باید...
تالشه براهه،شمه مردانگی قوربن...

درود برشما دوست گرامی خسته نباشی
با سهم مردم تالش در مدیریت استان وطرح استان تالش ،بروز شدیم نظر گرانقدر شما بسیار برای ما ارزشمند است .
http://kados2.blogfa.com/post-532.aspx

تات 17 اسفند 1391 ساعت 12:46

سلام دوست عزیز.ماهم دراستان اردبیل با همین نوع مشکلات دست و پنجه نرم میکنیم . خبر فارغ شدن گاوها در پارس آباد یا استحام مسئولین در مناطق ترک نشین در اخبار استانی با تفسیر و تحلیل پخش میشود ولی بزرگترین همایشها و کنفرانس ها و اخبار مهم و کلیدی تات نشینان (مخصوصا شاهرود- کلور)اردبیل در صف انتظار میماند و آخر هم با دو روز تاخیر در بخش اخبار کوتاه پخش میشود.

یک تالش 28 اسفند 1391 ساعت 09:38

بله در صدا و سیمای گیلان دستهایی در کار است که نمی گذارند برنامه های تالشی پخش شوند و به تالش ها بها داده شود. متاسفانه این دستها با همکاری عده ای به ظاهر تالش و تالش نمای مواجب بگیر مقاصد شومشان را دنبال می کنند.
اگر به صدا و سیمای گیلان مراجعه کنید یا تماس بگیرید آماری دروغین و دهن پر کن خدمتتان ارائه می کنند که نتوانید دفاع کنید. آنها برای حذف تالش حساب همه جایش را کرده اند.
همین اوایل سال 90 بود که آقای کرم زاده فومنی که در رادیو تالش کار می کرد به نشانه اعتراض از کار خود استعفا داد و از آنجا بیرون آمد. اما چه فایده ... .

ارسلان 3 اردیبهشت 1392 ساعت 20:29

این وضعیت در صدا و سیمی کردستان ، آذربایجان غربی ، کرمانشاه و ایلام هم در مورد کردها صادق است .

[ بدون نام ] 13 اردیبهشت 1392 ساعت 18:47 http://taleshian.com

براین و خواَرن
سق و زیرون ببه
چمه سایت هسه رچ آبه تا تالشَ زوونی را یندنه فیکری آریسم.

ربانی 7 مرداد 1392 ساعت 12:27

دوستان سلام
اگه یه زمانی تالشها با زور بازو وغیرتشون از خودشون دفاع میکردن امروزهم میتونن با منطق وهمکاری به حقشون برسن
باید پیگیری کنیم
حتی میشه
به ٣٠٠٠٠١٦٢
پیامک داد و گفت که چه ظلمی توسط شبکه ی باران به تالشها میشه
اگه هر یک تالش یک پیامک ارسال کنه خیلی کارسازه
به امیداستان شدن تالش عزیز وایجاد صداوسیمای تالش بزرگ

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد