صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است
صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است

نمایندگان به سمت هاشمی می‌روند؟

نمایندگان به سمت هاشمی می‌روند؟



آرمان- احسان بداغی: مجلسی‌ها بعد از قطعی شدن حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات دو صف مشخص تشکیل داده‌اند. آنها که برای رد صلاحیت او می‌کوشند و آنها که برای حمایت از او در مجلس هسته مرکزی تشکیل می‌دهند. گروه اول تا الان دو نامه جداگانه با 150 و 100 امضا درباره هاشمی رفسنجانی منتشر کرده که خیلی از امضاهای آن تکذیب شده‌اند، گروه دوم هم بی‌آنک ه نامشان عنوان شود برای مشاوره انتخاباتی دو جلسه با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل داده‌اند. گروه اول می‌گویند وزنشان خیلی زیاد و طرفدارانی جدی دارند. دومی‌ها اما گر چه هنوز نام و نشانی از آنها منتشر نشده اما به گواه خیلی از نمایندگانی که امضایشان پای نامه گروه اول آمده بود و آن را تکذیب کردند، چنان کم تعداد و بی‌پشتوانه نیستند.


حامیان هاشمی در مجلس متشکل می‌شوند

در حالی که این روزها از مجلس فقط صدای تقابل هواداران جبهه پایداری با آیت‌ا... هاشمی به گوش می‌رسد، در اقدامی بی سر و صدا جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شب سه‌شنبه در دیدار با هاشمی رفسنجانی کاندیدای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری پیشنهادات خود را برای موفقیت وی در انتخابات ارائه کردند. این عده یک هسته مرکزی را با حضور جمعی از نمایندگان مجلس حامی کاندیداتوری آیت ا... هاشمی رفسنجانی در انتخابات پس از ثبت نام وی برای ریاست جمهوری تشکیل داده‌اند و در همین چند روز نیز دو جلسه با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی برگزار کرده‌اند که نتیجه این جلسات فهرست کردن نکات انتخاباتی است که به عقیده آنان به پیروزی هاشمی رفسنجانی در این دوره انتخابات کمک می‌کند. جلساتی که گفته می‌شود تا موعد انتخابات همچنان ادامه خواهد داشت. گرچه هنوز هیچ نامی از نمایندگان عضو این هسته مرکزی به میان نیامده اما می‌توان حدس زد که اصلاح‌طلبان انگشت شمار مجلس به همراه اصولگرایانی که نزدیکی‌های فکری به ائتلاف صدای ملت دارند از اعضای این مجموعه هستند. قدرت ا... علیخانی هم در اظهار نظری گفته «در این دیدار نمایندگانی از جریان‌های مختلف اصولگرا و اصلاح‌طلب حضور داشتند که از کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی اعلام حمایت کرده‌اند که حضور آیت‌ا... هاشمی را برای عبور بحران‌های فعلی کشور ضروری و مفید ارزیابی کردند.» شاید انتخاب علی مطهری به عنوان سخنگوی ستاد هاشمی رفسنجانی هم در همین راستا باشد؛ چه آن که این انتخاب می‌تواند پیامی دو گانه را در پی داشته باشد؛ یکی اینکه بر خلاف خیلی از ارزیابی‌ها هاشمی رفسنجانی در مجلس چندان بی‌پشتوانه نیست و دیگری هم اینکه قرار است بازی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور پررنگ اصولگرایان معتدل انجام شود.

روایتی متناقض از مقبولیت هاشمی در مجلس

تا امروز هر چه خبر از مجلس می‌آمده خبر نفی هاشمی رفسنجانی بود، تا آنجا که حتی جواد کریمی قدوسی در اظهارنظری مدعی شد که «دو فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان در نفی هاشمی‌ رفسنجانی اتفاق نظر دارند.» این البته به استناد امضاهایی بود که پای دو نامه اعضای جبهه پایداری علیه هاشمی رفسنجانی درج و البته بعدا قسمت عمده‌ای از آنها رسما تکذیب شد. کریمی قدوسی مدعی شده بود که برای رسیدن به یک کاندیدای واحد و همچنین نفی هاشمی رفسنجانی «اتحاد خوبی بین این دو فراکسیون در حال شکل‌گیری است.» البته صحنه آرایی انتخابات نه حکایت از اجماع اصولگرایان بر سر یک کاندیدای واحد دارد و نه آنچنان که نماینده مشهد مدعی شده نفی هاشمی رفسنجانی. در همین حال ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که خود تا پیش از این در صف کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری محسوب حاضر بود گفته «توانایی‌های آقای هاشمی برای همه اثبات شده است». این اظهار نظر یکی از اصولگرایان سرشناس مجلس است که نمی‌تواند بی‌ربط به حضور انتخاباتی هاشمی رفسنجانی باشد. فتحی‌پور با توجه به همین توانایی‌های اثبات شده هاشمی رفسنجانی معتقد است «تخریب نتیجه‌ای ندارد.»

درخواست رد صلاحیت هاشمی؛ اعتراض‌ها و تردیدها

اما علی‌رغم این وضعیت نمایندگان جبهه پایداری راهی دیگری را برای رقابت با آیت ا... هاشمی برگزیده‌اند. در حقیقت رقابتی قبل از شروع رقابت رسمی. آنها می‌خواهند کاری کنند که اصلا هاشمی رفسنجانی وارد میدان نشود تا مجبور به زورآزمایی سیاسی با او شوند، از همین روست که بلافاصله بعد از نامه اول خود خطاب به وی، نامه دوم را با موضوعیت رد صلاحیت هاشمی و مشایی خطاب به شورای نگهبان نوشتند و مدعی شدند که 100 امضا پای آن است. آنها نقش هاشمی و فرزند او در « مدیریت فتنه و انسجام بخشیدن به سران فتنه و هماهنگ کردن آنها» و همچنین «مشکلات سنگین اجرایی و کهولت سن» وی را دلیلی دانستند که بر اساس آن «بیم آن می‌رود کار از دست وی خارج و به دست کارگزارانی افتد که هیچ گاه دل در گرو انقلاب نداشته‌اند.» اما بین انتشار متن این نامه و اعتراض مجلس‌نشینان نسبت به آن فاصله‌ای بسیار کوتاه و در حد یکی دو ساعت بود. البته هنوز نام امضا کنندگان این نامه منتشر نشده که ببینیم باز هم موج تکذیبیه‌ها به دنبال آن خواهد بود یا خیر، همانطور که تقریبا نیمی از امضاهای نامه 150 امضایی خطاب به هاشمی رفسنجانی در هفته گذشته تکذیب شد. مهرداد لاهوتی از نمایندگان اصولگرای مجلس گفت «نامه نمایندگان به شورای‌نگهبان با مواضع مقام معظم رهبری همخوانی ندارد» و آن را اقدامی «بسیار بد، ناشایست و نادرست» ارزیابی کرد. ارسلان فتحی‌پور هم گفت: «نگارش چنین نامه‌ای به شورای نگهبان هیچ معنایی ندارد و شورای نگهبان متشکل از فقها و حقوقدانانی است که همه از نظر فکری در جایگاهی هستند که با انتشار چنین نامه‌هایی نمی‌توان در تصمیم آنها تاثیر گذاشت» و مسعود پزشکیان تاکید کرد: «عملکرد حسینیان خلاف حکم رهبری درباره انتصاب هاشمی به ریاست مجمع است». در این میان هر چند نام امضا کنندگان این نامه هنوز منتشر نشده است اما یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت از ناکام ماندن «تلاش عده‌ای در مجلس، برای جمع‌آوری امضاء علیه مشایی و هاشمی» خبر داد. با توجه به تکذیب قسمت عمده امضاهای قبلی و این اظهارنظر اسماعیل جلیلی می‌توان پیش ‌بینی کرد که احتمالا در روزهای آینده شاهد اظهارنظرهای مشخص‌تری در خصوص تعداد واقعی امضاهای این نامه باشیم. اسماعیل جلیلی تاکید کرده که تلاش روح‌ا... حسینیان با «عدم استقبال» نمایندگان مواجه شده و «تجربه هفته گذشته در مورد جمع‌آوری امضا از تعدادی نمایندگان بر علیه هاشمی نشان داد که اعداد و ارقام اعلام شده در مورد امضاهای نمایندگان واقعی و قابل استناد نیست، چون بعد از افشای اسامی بسیاری از نمایندگان نسبت به جعلی بودن حضور نام آنها در پای نامه در صحن علنی اخطار دادند.»

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد