صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است
صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است

یاری: شکری در چوکا یک آجر بر روی آجر نگذاشته است

یاری: شکری در چوکا یک آجر بر روی آجر نگذاشته است


آنچه در ادامه خواهید خواند گفتگوی ماسال فردا با بهمن محمدیاری، نماینده پیشین مجلس تالش، رضوانشهر و ماسال است که به برخی سوالات که مدتها بود در ذهن مردم تالش ایجاد شده ، پاسخ داده است.

در این گفتگو سوالاتی راجع به شیوه عملکرد ایشان در دوره های گذشته، نقدهایی که در خصوص اطرافیان وی وجود دارد، علت اختلافات با رضا حقجو، اجماع 12 کاندیدا در مقابل وی، علت فاصله گرفتن با نخبگان، دخالت در ریز مسائل ادارات و استخدامها و ... از ایشان به عمل آمده است که خواندن آن برای بسیاری از شما عزیزان جالب خواهد بود.

ورود شما به انتخابات پیش روی مجلس تالش تا چه اندازه جدیست؟

- در حال ارزیابی و جمع بندی شرایط هستم. از قبل از انقلاب سیاسی بوده ام و همیشه هم سیاسی خواهم بود؛ چه در پست نمایندگی چه به نحوی دیگر، خلاصه بگویم "زندگی بنده با انقلاب اجین شده است." 6 دوره فعالیت سیاسی داشته ام اما اکنون دیگر تصمیمگیری مانند 6 دوره گذشته نبوده و تصمیم به مراتب سخت تری خواهد بود. تصور می کنم باید با دور اندیشی و تفکر بیشتری به انتخابات ورود نمایم و فکر می کنم مردم هم در این زمینه به بنده حق خواهند داد. اگر چه جایگاه نمایندگی جایگاه والایی است؛ به خصوص کسانی که تجربه ی حضور به عنوان نماینده مجلس داشته باشند، زیرا قادر خواهند بود با توجه به تجربه های گذشته در تصمیمگیری های کلان کشور نقشی اساسی را ایفا نماید.

با این حال امروز احساس می کنم ورود بنده به انتخابات و عدم نتیجه گیری در آن نمی تواند چندان خوشایند باشد. اگر احساس نمایم مردم گرایشات دیگری داشته و عملکرد بنده مورد مقبول آنها نیست آمدن بنده دیگر موضوعیت نخواهد داشت. کارنامه بنده در گذشته روشن است و مردم می توانند بر اساس آن تصمیم گیری نمایند . اگر احساس کنم عملکردم مورد رضایت مردم بوده است وارد انتخابات خواهم شد و در غیر این صورت خیر.

  

اما در گذشته عنوان نموده اید " اگر بیش از 50 درصد مردم از شما استقبال کنند وارد انتخابات خواهید شد." آیا امروز به این نتیجه رسیده اید؟

- البته نه اینکه بنده گفته باشم 50 درصد مردم از بنده حمایت کنند، بلکه منظور بنده این بود اگر احساس نمایم افکار عمومی خواستار حضور بنده به عنوان نماینده باشد به میدان خواهم آمد. البته هنوز مردم تصمیم نگرفته اند اما احساس می کنم نظرشان در خصوص بنده به نسبت گذشته بهتر شده است و این موضوع را بنده نمی گویم بلکه بسیاری از مردم، و دلسوزان منطقه می گویند و بدون حب و بغض سیاسی این موضوع را بارها در دیداهایشان با بنده عنوان نموده اند. با این حال اما معتقدم برای تصمیگیری اینچنینی انسان باید احساس قویتری نسبت به نگاه مردم بدست آورد.

اشکالی دارد برویم سر سوالات سخت و البته پر حاشیه؟

-خیر، موردی نمی بینم و آماده پاسخگویی هستم.

و حتی در خصوص حواشی انتخابات دوره گذشته؟

-خیر مشکلی نمی بینم.

آقای یاری خیلی آدم ثروتمندی است؟

-خیلی ها این را به بنده می گویند. در این خصوص باید خدمتتان عرض کنم همواره در بنگاه های اقتصادی فعال بودم و اگر به دنبال اقتصاد بودم بدون شک جز موفقترینهای آن می شدم. اما باید بگویم در طول این مدت چیزی را پس انداز نکرده ام و هر چه که بدست آوردم را هزینه نموده ام. شاید اگر این مبالغ را پس انداز می کردم امروز یکی از ثروتمند ترینها بودم.

این موضوع صحت دارد شما در شرکتهای بزرگی به عنوان مدیر فعالیت داشته اید؟

- بله این موضوع درست است.

شرکت چوکاشما که انقدر روابط اقتصادی قوی دارید، چگونه است از این روابط برای جذب سرمایه گذار و احداث شرکتهای تولیدی در منطقه استفاده نمی کنید!؟

-بله، اینکه با خیلی از سرمایه گذارهای بزرگ ارتباط دارم درست است و خیلی ها را نیز به منطقه آورده ام. اما متاسفانه در منطقه ذهنیت خوبی نسبت به سرمایه گذاران غیر بومی وجود ندارد به عنوان مثال کارخانه ای با مدرنترین دستگاها برای تولید کابل در شهرک صنعتی ماسال احداث نمودیم اما با هزار نوع حرف و حدیث مواجه شدیم. در اسالم نیز به همین نحو، یک کارخانه کاملا خاموش را دوباره سرپا کردیم. با این حال این موضوع را می پذیرم که در زمینه جذب سرمایه گذار کارنامه ی قابل قبولی نداشته ام. اما ببینید نماینده محترم تالش وعده دادند در شرکت چوکا 2000شغل ایجاد خواهند کرد اما هنوز که هنوز است آیا توانسته اند یک آجر بر روی آجر بگذارند!؟

خیلی ها می گویند بهمن محمدیاری حلقه بسته ای از افراد نزدیک به خود را ایجاد کرده که اجازه ورود افراد جدید به این حلقه را نمی دهند؟

-واقعا اینگونه نیست و دایره ارتباطات ما بسیار وسیع بوده است.

اما مردم از برخی از اطرافیان شما چندان دل خوشی ندارند!؟ شما هیچ وقت به این انتقاد پاسخ مشخصی نداده اید و در مقابل آن سکوت نموده اید!؟

- متاسفانه در همه جا این مشکل وجود دارد، بنده هم یک انسان هستم و طبیعتا در برخی موارد اشتباه می کنم. قبول دارم ممکن است در این بین افرادی پیدا شوند که ممکن است خدای ناکرده مشکلاتی داشته باشند و ممکن است مردم به همین دلیل نسبت به ما بدبین شوند.

هنگامی که در گیلان 5 فرماندار تالش داشتیم فکر می کردم در مسیر خوبی گام بر می داریم زیرا معتقد بودم که نیروی انسانی مهمترین عامل توسعه منطقه هستند، احساس می کردم جوانان مستعد منطقه تالش باید در جایگاه های مختلف قرار بگیرند. هر چند در این مسیر اشتباهاتی نیز داشته ایم ، اما این امر در همه ی سطوح اجتناب ناپذیر است. به عنوان مثال فردی که زمانی به عنوان دانشجو با بنده همکاری می کرده و بنده ایشان را مورد حمایت قرار دادم و امروزه فرماندار یک شهر بزرگ است. به نظرم اگر اشتباهاتی در این زمینه صورت گرفته، بهایی است که به خاطر شجاعت در پرورش مدیرانی این چنین رخ داده است. بنده دوست دارم مدیران بومی پرورش یابند.

اما با این حال خیلی ها از شیوه شما رضایت ندارند و به آن نقدهایی وارد می کنند.

باور کنید اگر خود منتقدین هم در شرایط تصمیم گیری قرار بگیرند تمام تصمیم گیریهایشان به هدف نخواهد نشست و بنده نیز هیچ گاه این ادعا را نداشته ام تمام تصمیمات بنده صحیح بوده است و گاها اشتباه کرده ام و دوست دارم در آینده تصمیمات بهتری را با درس گرفتن از اشتباهات گذشته بگیرم.

چرا آقای یاری با بدنه نخبگان جامعه فاصله دارد؟

-ببینید این موضوع که بنده با نخبگان فاصله گرفته ام کمی بی انصافی به نظر می رسد و اینگونه نبوده که بنده با نخبگان فاصله بگیرم. بنده جز معدود نمایندگانی بودم که حتی قبل از جریان 2 خرداد و پیدایش دولت اصلاحات و هنگامی که کشور هنوز به این بلوغ سیاسی نرسیده بود در منزل پدری کرسی های آزاد اندیشی برگزار می کردم و به سوالات این عزیزان پاسخ می دادم.

یک سوال از شما دارم، ببینید کدام یک از نمایندگان گیلان به اندازه بنده در خصوص مسائل کلان کشور و گیلان اظهار نظر کده است!؟ این موارد تا امروز رسانه ای نشده اما حالا که این سوال را مطرح نمودید حرفهایی زیادی وجود دارد که بخواهم در این خصوص به زبان آورم. بنده همیشه با همه ی اقشار رابطه ی حسنه ای داشته ام، یک نمونه بگویم در مجلس قانونی در حال تصویب شدن بود که از ورود خبرنگاران به مجلس جلوگیری نماید. شما می توانید به آرشیو مجلس مراجعه نمایید و ببینید چگونه با اجرای این طرح مخالفت کرده و در مقابل آن ایستادم.

یعنی قبول ندارید از نخبگان فاصله گرفته اید؟

-خیر، اینگونه نیست. شما یک شخص پیدا کنید که برای مراجعه کاری به بنده مراجعه کرده است و کاری که از دستم بر آمده و برایش انجام نداده باشم! متاسفانه برخی نخبگان ما عادت به گوشه نشینی کرده اند. برای تاثیر گذار بودن و پیشبرد تفکراتمان باید در صحنه حاضر باشیم. نمی شود که یک گوشه بشینیم و از همه انتقاد کنیم. علاوه بر این بنده همیشه از جلسات پسش و پاسخ حمایت کرده ام و حاضر بوده ام به هر گونه سوالی پاسخ دهم، همانگونه که امروز نیز حاضرم این کار را انجام دهم.

اشکالی دارد راجع به انتخابات گذشته چند سوال مطرح کنیم؟

خیر، اشکالی نمی بینم.

 

محمود شکری و محمد رضا سلامیدر دور گذشته 12 کاندیدا رو در روی شما ایستادند. خیلی از آنها یا از مدیران سابق شما بوده یا به نوعی با شما ارتباط تنگاتنگی داشته اند. چطور شد تمامی آنها علیه شما بسیج شدند؟

-صادقانه باید بگویم زمانی می گفتند از از آقای رادمهر، یوسفی، سلامی و .. حمایت نکنید زیرا بعدها رقیب شما خواهند شد. اما یکی از افتخارات بنده این است که دوستانی دارم که این عرضه و شهامت را دارند که کاندیدا می شوند.

این باعث افتخار است که برخی از اینها مدیر دفتر، برخی ها را حمایت و برخی دیگر را مدیر بخشی قرار داده ایم و به نظرم بنده کاری کرده ام که همه ی این عزیزان به جایی رسیده اند که خود را در جایگاه نمایندگی می دانند.

البته برخی از دوستان ما هنگامی که رقیب ما نیز نبوده اند در مقابل ما و در کنار رقیب ما ایستاده اند؛ بنده به لحاظ اخلاقی این را درست نمی دانم چون حداقل حقی بر گردن ایشان داشتم. اما با این حال حس بدی به آنها ندارم و آزادند هر تصمیمی در این خصوص بگیرند و هیچ پشیمان نیستم که از آنها حمایت کرده ام و الان هم اگر در هر جایی بتوانم از آنها حمایت خواهم نمود زیرا سرمایه این منطقه هستند.

خیلی ها علت شکست شما در انتخابات گذشته را کاندیداتوری رضا حقجو عنوان می کنند؛ علت اختلاف بین شما و آقای حقجودر دوره ی گذشته انتخابات چه موضوعی بوده است؟

-بنده و آقای حقجو دوستان دوران کودکی و دبستان بوده ایم و انصاف نیست که بنده حق دوستی ایشان را رعایت نکنم. همیشه و حتی در دوران رقابت، ایشان دوست خوبی برای بنده بوده و در موفقیتهای بنده نقش بزرگی را ایفا نموده است. در برخی موارد ممکن است بین دو برادر هم اختلافاتی پیش آید اما این دلیل نمی شود که همیشه اختلاف داشته باشند.

خیلی ها می گویند آقای حقجو تنها برای مبارزه با شما وارد انتخابات گذشته شده است، نظر شما هم اینگونه است؟

-باید اعتراف کنم ایشان همیشه دوست خوب و وفاداری برای بنده بوده و خیر و صلاح بنده را خواسته است. اما در خصوص اینکه چرا در انتخابات گذشته ورود پیدا کرده، بارها گفته ام هر کس حق دارد در این زمینه تصمیم بگیرد.

اما آنچه در انتخابات گذشته دیدیم با آنچه شما گفتید تفاوتهای اساسی داشته و بین شما و ایشان جنگ سیاسی عظیمی رخ داد.

-خب، رقابت در انتخابات تالش همیشه سخت بوده و مردم تالش در شور انتخاباتی زبانزد هستند.

عده ای از طرفداران شما در زمان انتخابات می گفتند چون آقای حقجو از شما فرانداری رضوانشهر را خواسته بودند و از شما جواب منفی دریافت نمودند از شما دلخور بودند؟

-این دیگر از آن حرفهاست! به هیچ وجه این موضوع مطرح نبوده و ایشان از جایگاه به مراتب بهتری نسبت به فرمانداری برخوردا بود و همیشه به عنوان یک دوست در صدد تقویت ایشان بوده ایم و چه بسا اگر این پیشنهاد را به بنده می داد با جان و دل آن را می پذیرفتم.

اما این شایعات تماما از سوی هوادارن شما ساخته و پرداخته می شدند. چرا اجازه چنین کاری را میدادید اگر مخالف این رویه بودید!؟

-هنگامی که وارد صحنه سیاسی قرار می گیریم همه چیز تحت کنترل انسان نبوده و اتفاقات قابل پیش بینی نیست. شاید بسیاری از اتفاقاتی که رخ داد ناگوار بوده اما ورود به صحنه ی سیاست بعضا با عواقبی همراه خواهد بود که بنده اینها را خدمت آقای حقجو عنوان نموده ام که به هیچ وجه این مسائل را نمی پذیرم. در هنگام انتخابات شما تنها یک نفرید و متاسفانه نمی توانید به تمامی جوانب اتفاقات کنترل لازم را داشته باشید. متاسفانه این اشتباهات صورت گرفته است اما خود ایشان نیز می داند صحنه انتخابات صحنه ی پر فشاریست و نمی شود تمامی احساسات هواداران را کنتل نمود.

در هنگام انتخابات برای ایشان گزاراشات به استان ارسال شده بود. در این موضوع چقدر نقش داشته اید؟

-بنده شخصا هم به ایشان گفته ام هرگز و در هیچ جایی علیه ایشان کلامی به کار نبرده ام و نه نوشته ام! ولی اگر افراد دیگری چنین کاری کرده اند از کنترل بنده خارج بوده است. علاوه بر این برای بنده نیز بارها گزارش داده اند و بنده در مقابل آن برای دفاع پاسخ داده ام و از خود دفاع کرده ام.

از طرفی معتقدم کسانی که وارد عرصه ی سیاست می شوند باید این آمادگی را داشته باشند تا از خودشان دفاع کنند. اما با این حال اگر مواردی رخ داده که موجب ایشان شده باید بگویم بنده ایشان را انسانی حزب اللهی ، انقلابی و کسی که با زحمت و سختی فراوان به اینجا رسیده و زندگی حلالی داشته، می دانم. در این موارد تنها نظر مراجع قانونی می توان ملاک قرار گیرد و نه شایعاتی بی اساس که به کرات در محافل سیاسی به گوش می رسد.

هفته ی گذشته شنیده شد نشستی بین شما و ایشان صورت گفته است، می توانیم بپرسیم در ان راجع به چه موضوعاتی صحبت به عمل آمد.

-خیر، نشستی صورت نگرفته است، بلکه یک دیدار معمولی بوده و بس.

یعنی هیچ موضوع خاصی در این دیدار مطرح نشده است!؟

- صحبتهایی در خصوص از بین بردن شبهات به میان آمد که احساس می کنم به دلیل فاصله ای بود که بینمان ایجاد شده بود و به برخی دلایلی که اصلا واقعیت هم نداشته است.

همینطور شنیده شده در این دیدار قرار شده فقط یکی از شما به عنوان کاندیدا حضو یابد. آیا این گفته صحت دارد؟

-خیر، اصلا راجع به این موضوع صحبتی به عمل نیامده است و در دیدار بین بنده و ایشان صحبتی مبنی بر اینکه قرار باشد یک نفر از ما دو به میدان بیاید نیامده اما قرار شد در هنگام انتخابات هر تصمیمی که شایسته و به صلاح باشد گرفته شود و یک تصمیم مشورت گونه باشد.

یعنی شما از ایشان نخواسته اید که به نفع شما کناره گیری نماید!؟میتیگ رضا حقجو در ماسال

-خیر! این گفته تان به هیچ وجه صحیح نیست. بنده به ایشان گفتم تصمیم ندارم بیاید بگوید بنده به نفع محمدیاری کنار خواهم رفت، فقط در همین حد که رفاقت و دوستی برقرار بوده و کدورت و دلخوری از میان برود.نه بیشتر و نه کمتر.

از انتخابات خارج شویم؛ بهمن محمدیاری در کلیه موارد دخالت دارد، حتی در استخدام یک کارمند جز، حتی تا آبدارخانه یک اداره!؟ آیا اینگونه است؟

-نماینده باید برای مردم کار انجام بدهد . استخدام هم که باشد در هر کجای کشور بتوانم کاری برای کسی انجام دهم این کار را خواهم کرد. اگر می بینید 6 دوره از انتخابات است که همچنان سرپا هستیم به این دلیل است که خدمت به مردم کرده ایم و این چه بدی دارد که بنده یک سری از جوانان را مورد حمایت قرار بدهم!؟ بله اگر حقی از کسی ضایع کرده ام حق با شماست اما اگر دوستانی داشته ایم که توانسته ایم جایگاهی برای آنها دست و پا کنیم ضایع کردن حق دیگران نبوده است و اگر کسانی که به گردن بنده حقی داردند را به جایی رسانده ام چرا باید باعث نگرانی کسانی باشد که اصلا شناختی از آنها ندارم!؟ وقتی افراد برای کار جلو نمی آیند بنده باید برم آنها را پیدا کنم؟

 

بیمارستان ماسالاما در بیمارستان ماسال اتفاق دیگری رخ داد، تمامی انتصابها از سوی شما صورت گرفت. غیر از این است؟

-ببنید در برخی موارد باید بجنگیم تا نگذاریم یک نیروی غیر بومی جای نیروهای بومی را اشغال نماید؛ در خصوص بیمارستان هم به همین صورت بوده است. این کار را انجام دادیم تا سهمیه بومی شهرستان از بین نرود. اگر این کار را نمی کردیم مطمعن باشید اکثر نیروها امروز غیر بومی بودند. این کار را کردیم تا از حق جوانان منطقه دفاع کنیم.

چرا در طول این همه سال ییلاقات ماسال را آسفالت نکردید؟ آقای شکری این کار را خیلی زود انجام داد؟

-معتقدم نباید کارهای دیگران را به نام خود تمام کنیم. اعتبار آسفالت ییلاق به طول 10 کیلومتر در زمان ما ابلاغ شده بود و بعد از ما آقای شیخان هم اعتباری را در این زمینه گرفته بودند و همینطور آسفالت 20 جاده روستایی که این 20 روستا اجرایی نشد اما خوشبختانه آسفالت ییلاق به اجرا درآمد.  اسناد مربوط به تامین اعتبار هم کاملا موجود است و تنها عاملی که از اجرای آسفالت جلوگیری نمود بارندگی بود و گرنه این آسفالت در سال گذشته اجرایی می شد. کار دیگری را به نام خود سند زدن چندان صحیح نیست و در این مورد اسناد کاملا گویاست.

قرار بود امتیاز لیگ دسته دوم را برای چوکا خریداری کنید؟

-امسال سعی کردیم تیمی از دسته دوم بخریم اما هیچ باشگاهی حاضر به فروش این امتیاز نشد. در حال حاضر در لیگ دسته سوم و در مرحله بدنسازی هستیم اگر امکانش باشد برای سالهای آینده امتیاز لیگ دو دور از دسترس نخواهد بود و آماده خرید این امتیاز هستیم.

42 کاندید در انتخابات این دوره تالش فعالیت نموده اند؟ نظرتان چیست؟

-این موضوع نشاندهنده پویایی تالش است زیرا در گذشته کاندیداهای زیادی از تالش نداشته و حتی گاهی افراد غیر بومی برای کاندیدا شدن حضور می یافتند که خیلی خوشحالیم که در تالش امروز مدیرانی داریم با این سطح توانایی.

و در پایان؛ شما پس از انتخابات سال 88 و در اولین روز پس از بازگشایی مجلس، تنها نماینده ای بودید که از آقای هاشمی در مقابل احمدی نژاد دفاع نمودید. آیا امکان دارد این نزدیکی شما به بدنه دولت روحانی سبب قرار گرفتن شما در لیست احتمالی این دولت باشد؟

خیلی به این مسائل اعتقادی ندارم و در آن زمان خواستم تا از حق دفاع کنم، آقای هاشمی سرمایه انقلاب است و مستحق آنهمه تهمت نبود. اما رابطه ی خوبی با دولت دارم ، با این حال هنوز تصمیم قطعی برای ورود در انتخابات نگرفته ام ؛ هنگامی که شرایط را بررسی نمایم می توانم در این خصوص رایزنی های لازم را داشته باشم.               

بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی استان گیلان (انتخابات تالش) منبع: از سایت ماسال فردا MasaleFarda.ir


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد