صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است
صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است

آغاز ماراتن انتخابات در تالش، رضوانشهر و ماسال

آغاز ماراتن انتخابات در تالش، رضوانشهر و ماسال

شاید هیچ جای دنیا، این شوق و اشتیاق در بین مردمانش در خصوص انتخابات وجود نداشته باشد؛ اما اینجا تالش است و به علت گستره جغرافیایی وسیع و دشواریهای پیروزی در انتخابات مجلس، شروع شدن انتخابات از هم اکنون برای مردمانش چندان عجیب به نظر نمی رسد.

آنچه در ادامه آمده است تنها به معرفی افراد پرداخته شده و قرار گرفتن افراد به ترتیب خاصی صورت نگرفته است و کاملا تصادفی بوده است.

اما بخش سیاسی ماسال فردا در طی روزها، هفته ها و ماه های آینده در بخش “بهتر بشناسیم” مربوط به کاندیداهای مختلف تالش به معرفی دقیق آنان خواهد پرداخت و همچنین در صورت امکان به گفتگو و مطرح نمودن سوالات شما عزیزان خواهد پرداخت.

عزیز پورعزیزی: با شرایط و روحیاتی که داراست، وی را میتوان گزینه مناسبی برای طیف نیروهای ارزشی تالش دانست. شاید به لحاظ سوابق اجرایی و مدیریتی که داشته، کمتر کسی در بین کاندیداها وجود داشته باشد که شرایط وی را داشته باشد. وی هم اکنون نیز پست مهم کشوری را بر عهده دارد. علاوه بر این موضوع ارتباط قوی وی با مسئولین بلندپایه کشوری می تواند یک مزیت برای جلب اعتماد مردم برایش باشد. هر چند که تا کنون به صورت شخصی جلسات مربوط با انتخابات مجلس را آغاز ننموده است؛ با این حال به نظر می رسد لیدرهای انتخابات پورعزیزی از وی پیشی گرفته و برایش سنگ تمام گذاشته اند. به نظر لیسار، حویق و اسالم از جمله مراکزی است که پورعزیزی حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت.

محمد رضا سلامی: وی یکی از پر تلاش ترین کاندیداهای این دوره از انتخابات خواهد بود. رابطه ی نزدیک وی با فرهنگیان و جوانان پتانسیل ویژه ای برایش محسوب می شود. هرچند سلامی به طور رسمی فعالیتهای انتخاباتیش را آغاز ننموده با این حال نسبت به گذشته، روزهای پر جنب و جوش تری را می گذراند. وی در دوره گذشته توانست ، با کمترین هزینه ممکن، تعداد زیادی از آرای تالش را به خود اختصاص داده و به این لحاظ شرایط ویژه ای را در بین کاندیداها داشت. وی همچنین در کنار شفقی از شانس بالایی برای قرار گرفتن در لیست احتمالی اعتدالگران برخوردار است.

  منصور یوسفی:   بر خلاف دوره یگذشته که تنها به قشر دانشجویانی که با آنها ارتباط داشت، دل بسته بود، این بارسعی درجلب اعتماد بازاریان مرکز هشتبر برآمده است. سخنوری و مجلسگردانی یوسفی مزیت ویژه ای برایش محسوب می گردد. وی را می توان نزدیک به نیروهای ارزشی دانسته و در انتخابات پیش رو می تواند یک گزینه ی مطلوب بای این قشر به حساب آید. . دردوره ی گذشته انتخابات خیلی ها بر این باور بودند که اگر یوسفی فردی انتخاباتی بود( از روشهای متداول انتخابت تالش استفاده می کرد) شاید آرای به مراتب بیشتر از آنچه به دست آور را کسب می نمود. اما شاید رفتار “مثبت یوسفی در انتخابات” نقطه ضعف وی در “انتخابات تالش” باشد. به عقیده بسیاری از فعالین منطقه، کسی که می خواهد برنده انتخابات باشد باید تمام نقاط تالش را به صورت کامل بشناسد ، به لشکر کشیهای خیابانی اعتقاد داشته و همینطور در مقابل مردم آن را بشناسند، نکته ای که یوسفی چندان بدان معتقد نیست و سعی در بکار گیری از روش نوینی در جلب اعتماد رای دهندگان است.

سیروس شفقی: شهردار سابق تالش و فرماندار فعلی شهرستان آستارا، کمتر کسی است که محبوبیت وی در تالش را می تواند انکار نماید.

هنوز برای ورود به انتخابات هیچ واکنشی نشان داده است اما با این حال دید و بازدیهایش بیشتر از گذشته شده است. برخی از مردم تالش بر این باورند که شفقی می تواند آنها را به خواسته هایشان نزدیک نماید. شفقی در آخرین اظهار نظر خود گفته است هنوز در خصوص شرکت و یا عدم شرکت در انتخابات تصمیمی نگرفته است. شاید بتوان گفت وی بی گدار به آب نخواهد زد زیرا تا حدودی از آرای تالش مطمعن بوده و می داند که جمعیت اعتدالگرای دو شهرستان دیگر نیز در صورت ورود وی از وی حمایت خواهند نمود.

برخی از فعالین معتقدند وی برای ورود در انتخابات پیش رو منتظر شرکت و یا عدم شرکت اسلام دوست خواهد بود زیرا این دو رابطه حسنه ای با یکدیگر داشته و بعید است در صحنه ی انتخابات مقابل یکدیگر قرار گیرند.

 

بهمن محمد یاری: اقدامات اخیر محمود شکری یاری را کم رمق تر از گذشته نموده است. شاید شرایط به وجود آمده وی را بر این وادارد که در انتخابات پیش رو در عرصه ی انتخاباتی مجلس شهر رشت پای بگذارد. این شایعه زمانی قوت می گیرد که چند وقت پیش دکتر تامینی نماینده پرقدرت رشت عملا یادآور شد در دوره دیگر انتخابات مجلس به عنوان کاندیدا حضور نخواهد یافت. به نظر می رسد بهمن محمدیاری و ولی عظمتی بر سر حضور یکی از آنها در انتخابات مجلس رشت به زودی به نتیجه مشترکی دست خواهند یافت و در شرایطی که عظمتی انصراف خود را اعلام نماید، یاری به احتمال فراوان به رشت خواهد رفت. از طرفی وی ترس روی دادن اتفاق دوره ی گذشته را در ذهن دارد و میداند اگر کار به دور دوم برسد این بار نیز از شانس بسیار کمتری برخوردار خواهد بود. شاید دو نکته بتواند یاری را به برنده شدن در انتخابات نزدیک نماید، خریداری امتیاز لیگ دسته دوم برای تیم چوکا و به دست آوردن دل مخالفانش در شهر ماسال؛ دو موضوعی که فعالین سیاسی از آن به عنوان “سورپرایزهای وی” یاد می نمایند. لازم به یادآوری است که خود یاری شرکت در انتخابات مجلس رشت را تا کنون تایید ننموده است.

محمود شکری: “مرد خوش شانس” و البته “شفاف” القابی است که اگر محمود شکری را با آن خطاب کنیم چندان بیراه نگفته ایم. بسیاری از مردم تالش به دلیل شفافیت شکری وی را می ستایند هر چند به عملکرد وی نقدهای اساسی دارند. با این حال یکی از شفافترین کاندیداهای مجلس است. اما فارغ از این قضایا، وی مردم خوش اقبالی است. اتفاقاتی که از ابتدای سال 93 رخ داده به یکباره وی را در سراشیبی صعود قرار داده است، اقداماتی همچون آسفالت جاده ی ییلاقی ماسال به خلخال که به این دلیل مردم آن منطقه وی را می ستایند؛ انتصابات دولت تدبیر و امید ، حکم دکتر کرمی به عنوان ریاست بیمارستان تالش که شخصیتی بسیار محبوب و پرطرفدار در بین جمعیت تالش است و همچنین سایر انتصابات که برخی مردم آن را به لطف شکری می دانند وی را در وضعیت خوبی قرار داده است. با این حال اما شکری همچنان تا تحقق دو وعده اصلیش در شعارهای انتخاباتیش فاصله ی زیادی دارد: برقراری عدالت اجتماعی و پاکسازی افرادی که به واسطه روابط در پستهای مدیریتی تالش به کار گرفته شدند! بایدست به انتظار نشست و دید که وی تا چه اندازه می تواند به وعده های اساسی خود عمل نماید.

احسن الله رادمهر:  هر چند در دوره ی گذشته شوک عظیمی به انتخابات داد، این بار نیز خیلی ها منتظر رو شدن استراتژی انتخاباتیش هستند. رادمهری چهر ه ای بسیار انتخاباتی بوده و در این زمینه بسیار حرفه ای به نظر می رسد. به نظر می رسد طیفی از طرفداران وی در رضوانشهر بنا به دلایلی از وی فاصله گرفته اند و علاوه بر آن در رضوانشهر رقیبانی همچون بهمن محمدیاری، حسن نیرومند و عزیز پور عزیز نیز پیدا کرده است. با این حال رادمهر در این دوره با توجه به تعدد کاندیدا ها کار بسیار دشواری پیش رو خواهد داشت هر چند تمامی فعالین سیاسی وی را یکی از قدرتمند ترین رقبای انتخاباتی می دانند.

حسین نیرومند: به جرات میتوان گفت فعالیتهای میدانی نیرومند و کاوکار در انتخابات یک سرو گردن بالاتر از دیگر کاندیداهاست. وی که از تصاحب آرای شهر شاندرمن و نیز تا حدودی رضوانشهر خیالش را راحت می بیند بر روی فعالیتهایش در تالش و ماسال تمرکز نموده است. شاید نیرومند به لحاظ تعامل و احترام متقابل با سایر کاندیداها زبانزد بوده و به لحاظ برخورد با آنان همواره با آرامش برخورد نموده است، اما در سخنوری انتخاباتی جز افراد خبره محسوب می گردد و کلامی صریح را داراست و تیغ تند انتقاداتش شخصی را در امان نمی گذارد. به نظر می رسد در شرایطی که رضا حقجو و بهمن محمدیاری تحرکاتشان را در ماسال کمتر از گذشته کرده اند نیرومند می تواند بخشی از این افراد را به سمت خود گرایش دهد.

بهرام کاوکار: نامی که این روزها بر سر زبان اکثر تالشان اقتاده است. هر جا که قدم میگذارید این سوال از شما پرسیده میشد که کاوکار کیست!؟ مردی که به دلیل سالها زندگی در پایتخت، برای تالشان چهره ای ناشناس محسوب می شود. اما با انرژی هر چه بیشتر فعالیتهایش را آغاز نموده و بر خلاف اکثر کاندیداها، فعالیتهایش را در یک نقطه متمرکز نکرده و هر آخر هفته به مناطق مختلف تالش سرکشی کرده و با طیفهای مختلفی در ارتباط است. سالها تجربه وی در کارهای اجرایی شهرداری تهران، کارنامه ی مشخص برایش به وجود آورده است. یک مزیت عمده ی کاوکار ارتباط بسیار نزدیک به تاشان مقیم تهران بوده و به لحاظ فعالیتهای فرهنگی مشترک که با این افراد داشته است، توانسته نظر تعداد زیادی از این افراد را به خودش جلب نماید. وی در طول ماه گذشته محور فعالیتش را در مناطقی از رضوانشهر و همچنین نواحی مرزی تالش با آستارا گذاشته ست. شاید با نیامدن احتمالی رضا حقجو باید به انتظار رقابت احتمالی کاوکار و یاری در شهر ماسال بود.

حاج علی خندستانی: در تالش برای بسیاری چهره ای شناخته شده و با سابقه است. شاید تا ماه گذشته کمتر کسی صحبت از ورود وی در انتخابات می نمود؛ اما پس از آن داستان به گونه ای دیگر رقم خورده و فعالین سیاسی به این نتیجه رسیده اند با تحرکات اخیر خندستانی، احتمال حضورش در انتخابات مجلس 94 در حوزه ی تالش را بسیار بالا باید در نظر گرفت. وی که در همه ی دوره ها گرایشات اعتدالگرایانه ای داشته است توانسته جایگاه خوبی را در طیفهای گوناگون تالش برای خود دست و پا نماید.

نسرانه ذولفقاری: حضور زنان در عرصه ی انتخابات تالش با توجه به دشواریها و گستردگی حوزه ی انتخاباتی تالش برای بسیاری از مردم این منطقه چندان متعارف به نظر نمی آید. اما دوره ی گذشته بانوی شاندرمنی پا به این عرصه گذاشته و به رقابت با سایر کاندیداها پرداخت. سرکار خانم ذولفقاری از کاندیهاهای احتمالی اصلاح طلب این دوره خواهد بود و شاید بار دیگر در این رقابت شرکت نماید. مردم شاندرمن صحبتهای جنجالی وی در میتینگ دوره ی گذشته را از یاد نخواهند برد، میتینگی که افرادی که حتی طرفدار وی نبودند را نیز به محل سخنرانی کشاند. باید ببینیم تصمیم حضور ذولفقاری در انتخابات پیش رو تا چه اندازه جدی خواهد بود.

سید مجتبی عرفانی: نماینده سابق تالش، رضوانشهر و ماسال با اینکه در گوشه و کنار این شهرها طرفداران سنتی مخصوص خود را دارد با این حال دیگر آن رمق گذشته را نداشته و کار دشواری پیش رو خواهد داشت. با این حال وی نیز در کنار شفقی و سلامی می تواند شانسی برای قرار گرفتن در لیست اعتدال گرایان داشته باشد. سید مجتبی اما تا کنون به صورت رسمی اعلام کاندیداتوری ننموده است. با این حال حضور فعال وی در تحولات سیاسی منطقه خیلی ها را بر این باور داشته است این پیر سیاست منطقه دوباره وارد عرصه شود. علاوه بر این موارد به دلیل نوع رفتار وی با مردم، همواره جایگاه مناسبی در بین آنها داشته است؛ شاید این موضوع وی را برای ورود بیشتر ترغیب نماید.

 

عسگر اسلام دوست: او را همه ی تالشان در یاد دارند، اما تفاوت او با رقیبان انتخاباتیش مرحله ی قبل از آغاز انتخابات است و نه خود انتخابات. برای اینکه بتواند وارد عرصه رقابت مجلس آینده تالش شود باید سد محکم شورای نگهبان را از پیش رو بردارد، اتفاقی که در دوره ی گذشته انتخابات میسر نشد.

با این حال در آخرین اخبار به دست رسیده و به گفته ی یکی از نزدیکانش ” او این بار عزم خود را جزم نموده تا هر طور که شده در این انتخابات حضور پیدا کرده و تایید صلاحیت را از مراجع مربوط دریافت نماید”.

خیلی از فعالین سیاسی منطقه بر این باورند که انتخابات تالش می تواند دو رو داشته باشد؛ انتخابات “با اسلام دوست” یا انتخابات “بدون اسلام دوست”.

خیلی ها هنوز لشکر طرفداران اسلام دوست پس از پیروزی در انتخابات را از یاد نبرده اند، جمعیتی که خیلی بیشتر از آنچه بود که بتوان آن را تصور نمود.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد