صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است
صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است

تالش تالش است

تالش تالش است



ایران ، هزاران سال است که در آن مردمانی از  اقوام مختلف کرد و بلوچ وتالش ، ترک ولر و گیلک  ، ترکمن وفارس وعرب  باهم زندگی می کنند . قرنها است که مردم سراسر ایران ضمن حفظ قومیت خود باهم در تمام کشور زندگی مسالمت آمیزی دارند و به این تنوع در قومیت ونژاد ومذهب احترام خاص دارند .

تالشان هم به عنوان یکی از اقوام مهم ایران ،با حفظ هویت واصالت خود ،بطور عملی درطول تاریخ نشان داده اند که مردمی صلح دوست ،شجاع ومتمدن هستند وبه تالش بودن خود وبودن درکنار دیگر هم میهنان خود افتخار دارند .این مرام تالشان در تاریخ مورد احترام اقوام دیگروحتی فرمانروایانی چون کوروش نیز بوده است . 

تالشان ،مانند سایر اقوام ایران ، دردفاع ومبارزه با  هجوم  بیگانگان ،به ایران همواره از اقوام  پیشتاز بوده اند وبدین خاطرهم مورد قهر وغضب قدرتمداران غاصب قرار گرفته اند وحتی بخشی از خاک ایران با ساکنین عمدتا تالش را ، در زمان صدارت پادشاهان ضعیفی چون قاجار  ،  ازدیگر هموطنان وتالشان ایران جدا نمود ه اند .



اکثر اقوام ایرانی ،بااینکه پیوند های اجتماعی واداری وپیشرفت تکنوژی و قوانین جامعه شهری ،حدومرزی بین اقوام ومذاهب نمی شناسد ،با این حال هرگز هویت واصالت قومی خود را نه تنها فراموش نکرده اند بلکه در خواب وغفلت بعضی از مردمانی  از اقوام دیگر چون تالش . آنچنان توسعه یافته که تالشان را مجبور نموده اند حتی به زبان آنها سخن گویند و با نام قوم آنها خودرا معرفی نمایند وتملک بخشی از زیستگاه خودرا  وکوهها ودشتها وجنگل را که روزگاری ،زیستگاه تالشان ،بهشت ایران محسوب  میشد رفته رفته ازدست دهند وبه آنها سپارند .

احترام به قوم ونژاد وزبان در نزد همه اقوام پسندیده است وبا افتخار ازقومیت خود دفاع میکنند ،اما  وقتی نوبت به تالش می رسد متهم به نژاد پرستی و.....میشوند ومتاسفانه ساده اندیشی بعضی از تالشان موجب شده است که آنچنان ناجوانمردانه بر تالش بتازند ،که در پاره ای موارد حتی جرات نمی کند به زبان مادری خود سخن گویند .

ازچه شرم داریم درحالی که تاریخ تالش چون آینه صاف وافتخار آمیز است ، ازچه شرم داریم در حالی که قوی ترین مردان وزنان را در خود داریم ،ازچه شرم داریم درحالی که بهره هوشی مردم تالش از متوسط بهره هوشی اقوام دیگر با لاتر است ودهها هزار دانشمند تالش اداره امورات علمی ،فرهنگی واجتماعی کشور را دردست خود دارند ،ازچه شرم داریم که در سراسر جهان صداقت وپاکی تالش زبان زد  خاص وعام است .

تالش ، تالش است چه در ایران باشد چه درچنگ روستالش ، تالش است چه در پایتخت باشد چه در بالای کو ه وجنگل .  تالش ، تالش است  چه در خلخال باشد چه در شفت ، چه تالشی سخن بگوید یا نگوید چه با حکومت باشد یا نباشد ،چه درایران باشد چه در آمریکا ،چه شیعه باشد یا نباشد چه ازنظر سیاسی با ما همفکر باشد یا نباشد بازهم تالش ، تالش است .

متاسفانه بعضی از ما تالشان با ساده اندیشی ناخواسته آلت دست بدخواهان تالش شده ایم وبدون آنکه فکر نماییم دردام طراحان بدخواه تالش افتاده و طرح های ضد تالشی را که ظاهری فریبنده  دارد اما در باطن دودمان تالش را می پاشد وتالش را از جنگل وشهر میراند ویا  تما م هم وغم ما شده آن تالشانی که با این همه تهاجمی که برضد تالش میشود وباسختی  به جایگاهی رسیده اند،  جایگاهی در تجارت یا علوم و سیاست  . گاهی متاسفانه ناجوانمردانه تر از دیگر اقوام بر تالش  پیشرفت نموده آنچنان  می تازیم به خیال خود که قهرمان شده ایم وخبر نداریم که  دراوج اسارت ونوکری افتاده ایم  .

متاسفانه بعضی از ماها آنچنان تنگ نظر شده ایم به خاطر منافع کوچک  شخصی باین که میدانیم آگر آن تالش خاص در راس اموری باشد چون پلی میتواند زمینه رشد صدها تالش دیگر وما را  فراهم نماید . این همه درحالی اتفاق می افتد که حاضر میشویم که با بزرگ کردن بعضی خطاها احتمالی با مخالفان تالشان رشد یافته  آنقدر همنوایی وهمصدایی کنیم که حاضر میشویم بدترین تهمت ها را بدون داشتن کوچکترین سند یا مدرکی بوق وکرنا نماییم  با این تفکرغلط ، حالاکه ما نتوانستیم بالای درخت برویم تا میوه بچینیم پس بگذار  دیگرانی که بالای درخت  رفته اند وبا تکانهای شاخه های درخت برایمان میوه می افتد هم سقوط نمایند ونهایت عقید ه آنها این میشود حالاکه ما در اوج نیستیم بگذار هیچ تالش دیگری هم نباشد .  

خوشبختانه در سالهای اخیر بسیاری از اندیشمندان تالش در یافته اند که برای رفع تنگناهای تحمیلی برتالشان بایدبیش از پیش ازحرمت تالشان را نگه داریم واز همدیگر دفاع نماییم وزمینه رشد همدیگر را فراهم نماییم  واز خطاهای کوچک همدیگر بگذریم و بگذاریم تا تالشان وفرزندانشان یک به یک یا گروهی  قله های رشد را طی نمایند تا به جایگاهی  برسیم که شایسته تالشان است   

از : رمضان نیک نهاد
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد