صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است
صدای تالش

صدای تالش

تالش سرزمین کهن و جاوید در پهنه شمالی و غربی کوههای تالش واقع در رشته کوه البرز است

آخرین فهرست غیرقطعی؛ فهرست رسمی فردا منتشر می‌شود

آخرین فهرست غیرقطعی؛ فهرست رسمی فردا منتشر می‌شود 


امروز، فضای سیاسی بیش از هر روزی در روزهایی که به یاد داریم، تحت تاثیر اخبار و توصیه‌های مربوط به بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان قانون اساسی بود.

حسین شریعتمداری، مدیر کیهان که معتقد به طراحی توطئه‌ای علیه هاشمی رفسنجانی است، در روزنامه امروز خود نوشته است: شورای نگهبان با ردصلاحیت هاشمی، او را نجات بدهد و هاشمی اگر تایید شود حق دارد فردای قیامت از اعضای این شورا شکایت کند.

همکاران شریعتمداری در وطن امروز نیز نوشته بودند: آقای‌ هاشمی تا همین‌ جا یک ضربه بزرگ را متحمل شده است. حتی تشکیک در احراز صلاحیت آقای‌ هاشمی یک ضربه حیثیتی به اوست؛ موضوع ردصلاحیت که دیگر جای خود دارد. در حوزه نخبگان، رد صلاحیت‌ هاشمی رفسنجانی یک ضربه تمام‌کننده به او تلقی می‌شود. بار قانونی و روانی شائبه رد‌صلاحیت از سوی شورای نگهبان طبعا به مذاق ذائقه سوپرمن‌نمایی خوش نمی‌آید. شائبه ردصلاحیت آقای‌ هاشمی، حباب درست‌شده دور وی را از بین می‌برد. به معنای دقیق‌تر، کسی که توانایی کسب تایید صلاحیت خود از سوی شورای نگهبان را ندارد؛ چگونه می‌تواند در جایگاه «ناجی ملت» قرار بگیرد؟! در حوزه سیاست خارجی نیز موضوع ردصلاحیت آقای‌ هاشمی می‌تواند به معنای پایان انتظارات و امیدها نسبت به «تغییر» باشد.


مطابق قانون اساسی، تایید نهایی صلاحیت نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری با شورای نگهبان و اعلام رسمی آن با وزارت کشور است. گویا دقایقی قبل این فهرست از وزارت کشور به شورای نگهبان رفته است ولی اعلام رسمی آن طبق گفته مقامات وزارت کشور فردا چهارشنبه اول خرداد ماه انجام خواهد شد.

اخبار انتخاباتی در ساعات اخیر بیش از هر چیزی تحت تاثیر اعلام فهرستی غیررسمی و غیرقطعی از نامزدهایی است که صلاحیت آنها در شورای نگهبان احراز شده است. هر چند عده زیادی این فهرست را قطعی نمی‌دانند و احتمال تغییر در آن را مطرح می‌کنند ولی بر اساس آن، صلاحیت سعید جلیلی، غلامعلی حداد عادل، محسن رضایی، حسن روحانی، محمدرضا عارف، محمد غرضی، محمدباقر قالیباف و علی اکبر ولایتی احراز شده است.

در چنین شرایطی نام‌هایی چون اسفندیار رحیم مشایی، اکبر هاشمی رفسنجانی، علیرضا زاکانی، محمد سعیدی کیا، محمد شریعتمداری، مصطفی کواکبیان، حسن سبحانی، منوچهر متکی، مسعود پزشکیان، علی فلاحیان، علیرضا علی احمدی، پرویز کاظمی، طهماسب مظاهری و روح الله احمدزاده کرمانی خارج از فهرست نهایی نامزدهای انتخابات یازدهم دوره ریاست جمهوری قرار گرفته است.

حسنعلی نوری، مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور اعلام کرده است اسامی تایید صلاحیت‌شدگان انتخابات ریاست‌جمهوری فردا طی بیانیه‌ای از طریق رسانه‌ها اعلام عمومی می‌شود و هیأت اجرایی مرکزی انتخابات قبل از اعلام اسامی با نامزدهای تائید صلاحیت شده جلساتی را برگزار می‌کند

گفته می‌شود آیت‌الله حائری شیرازی نماینده استان فارس در مجلس خبرگان، طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب خواستار تذکر به شورای نگهبان شده است و نوشته: «حماسه سیاسی در انتخابات و مشارکت حداکثری که همواره موردنظر رهبری بوده است، وقتی تحقق می‌یابد که افراد رده اول دو طرف در رقابت حاضر باشند.

از فهرست تائید صلاحیت شده‌ها تنها از قالیباف سخنانی در مورد احتمال رد صلاحیت شنیده شده است. وی تاکید کرده که همه باید از قانون تبعیت کنند و در صورت رد صلاحیت تسلیم نظر شورای نگهبان است.

در بین تائید نشده‌ها در فهرست غیر رسمی فوق، رحیم مشایی امروز هم تعریف و تمجیدهای فراوانی را از احمدی‌نژادی دریافت کرده است که گفته: ما تقریبا در تمام تصمیمات اصلی با مشایی با هم تصمیم می‌گرفتیم.

نامزد مهم دیگر، هاشمی رفسنجانی است که بر اساس اطلاعات رسیده امروز بعد از ظهر هاشمی برای دیدن مراجع به قم سفر کرده است و هوادارانش مدعی بودند که با توجه به حجم عظیم تماس چهره های سرشناس ، دلسوز و باسابقه، احتمال تایید صلاحیت هاشمی قوت گرفته است. محسن هاشمی نیز خبرهای مربوط به رد صلاحیت پدرش را "خبرسازی رسانه ای" دانست و گفت: سایت‌ها، نماینده شورای نگهبان نیستند که به جایش اظهارنظر کنند لذا باید از منبع رسمی این خبر را شنید.

تابش نماینده اردکان هم گفته است: هاشمی مانند برخی افراد نیست که در قد و قواره ریاست جمهوری نبودند و بعد از اینکه به آنها خبر رد صلاحیت شان اعلام شد انصراف دادند یا به نفع کسی کناره گیری کردند، هاشمی نه انصراف می دهد و نه اعتراض می کند. وی ادامه داده که هاشمی روحیه خوشبینانه‌ای دارد. در ایام جنگ هم همینطور بود و زمانی که با بدترین مشکلات مواجه بودیم آقای هاشمی با اعتماد به نفس، توکل و روحیه بالایی که داشت همه را تشویق و ترغیب می کرد.

در بین نامزدهای انتخاباتی تائید شده نیز سعید جلیلی امروز در سفر به شهر قم با آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله سبحانی و آیت‌الله جوادی آملی دیدار کرده ولی خبری از دیدار وی با ایت‌الله مصباح رهبر فکری جبهه پایداری منتشر نشده است. ظاهرا ستادهای انتخاباتی بعضی نامزدهای دیگر که تائید صلاحیت نشده و یا انصراف داده‌اند با جلیلی همراه شده‌اند این در حالی است که همراهی ولایتی و قالیباف در غیاب حداد عادل رو به انصراف، رو به پایان است و هر دو آنها می‌گویند تا پایان می مانیم.

منبع سایت تابناک

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد